بالن زدن قلب خطرناک است

آیا بالن زدن قلب خطرناک است؟

بدون شک درباره حملات قلبی زیاد شنیده اید و افرادی را در اطراف خود دارید که به این بیماری دچار شده باشند. حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که یکی از عروق کرونر به طور ناگهانی توسط لخته خون مسدود شود. این ها شریان هایی هستند که به ماهیچه قلب شما خون می رسانند. قلب شما برای ادامه کار به جریان خون نیاز دارد و بهترین کاری که یک متخصص قلب تهران به شما پیشنهاد می دهد بالن زدن قلب می باشد. اما سوال تمام بیماران قلبی که این پیشنهاد به آن ها داده می شود این است که آیا بالن زدن قلب خطرناک است؟ برای رسیدن به پاسخ خود پیشنهاد می کنیم تا انتهاب این مطلب با ما همراه باشید.

بالن زدن قلب چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم بگوییم که آیا بالن زدن قلب خطرناک است؟ یا هیچ خطری برای فرد ندارد باید کمی درباره خود بالن قلب و اینکه اصلا بالن زدن قلب به چه معناست با شما عزیزان صحبت کنیم و اشاره ای به آن داشته باشیم.

آنژیوپلاستی با بالون زدن قلب در آزمایشگاه های مخصوص به نام کاتتریزاسیون انجام می شود. متخصص قلب از طریق یک لوله کوچک و نازک که کاتتر نامیده می شود یک رنگ مخصوص به بدن شما تزریق می کند. این رنگ به متخصص قلب اجازه می دهد تا عروق شما را بر روی دستگاه اشعه ایکس مشاهده کند.

سپس دستگاهی که یک بالون کوچک بر روی نوک آن قرار دارد از طریق یک شریان در پا یا بازوی شما وارد شده و از طریق رگها به نخ کشیده می شود تا جایی که به ناحیه تنگ شده برسد. بادکنک باد شده است تا پلاک ها را در دیواره شریان صاف کرده، شریان را باز کرده و جریان خون را بازگرداند. سپس بادکنک تخلیه شده و از بدن خارج می شود. به این عمل که باید حتما توسط متخصص قلب تهران صورت گیرد بالن زدن قلب گفته می شود.

بالن زدن قلب چیست؟
مداخله کرونر از طریق پوست

فواید بالن زدن قلب

خب باید بگوییم که بالن زدن قلب هم مانند سایر عمل های جراحی که برای بهبود حملات قلبی در فرد بیمار انجام می شود دارای مزیت ها و خطراتی می باشد که آگاه بودن از آن ها قبل از هر گونه اقدامی لازم و ضروری می باشد زیرا با اطلاع داشتن از این مزایا و خطرات بهتر و راحتر به پاسخ سوال خود مبنی بر اینکه آیا بالن زدن قلب خطرناک است؟ خواهید رسید.

به همین خاطر در ادامه ما به چند مزیت و خطر بالن زدن قلب اشاره کوچکی کرده ایم. از مزایای بالن زدن قلب می توان به موار زیر اشاره کرد.

  • تنگی عروق ممکن است کاهش یابد و در نتیجه جریان خون بهتر شود.
  • عوارض عمده غیر معمول است.
  • ممکن است مدت کوتاهی پس از عمل بتوانید به فعالیت های عادی خود برگردید.
  • این روش معمولاً با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود که خطرات کمتری نسبت به بیهوشی عمومی دارد.

خطرات بالن زدن قلب

  • محل درج ممکن است خونریزی کرده یا آلوده شود.
  • شریان ممکن است دوباره مسدود شود (تنگی مجدد).
  • شریان ممکن است پاره شود(تشریح شریان).
  • شریان ممکن است یک سوراخ ایجاد کند (سوراخ شدن شریان)
آیا بالن زدن قلب خطرناک است؟
خطرات بالن زدن قلب

بالن زدن قلب خطرناک است؟

حال که با معنا و مفهوم اینکه بالن زدن قلب به چه معنا است آشنا شدید و درباره مزایا و خطرات آن هم دانستید می خواهیم به سراغ بحث اصلی این مقاله” آیا بالن زدن قلب خطرناک است؟” برویم و کمی در این مورد با شما عزیزان صحبت کنیم.

لازم است این مسئله را به خوبی بدانید که اگر در شریان کرونر انسداد دارید و باعث حمله قلبی در شما شده است باید ظرف چند دقیقه این گرفتگی باز شود و هر چه بیشتر از زمان درمان بگذرد بافت قلب بیشتری می میرد. همانطور که حدس می زنید هر چه بافت های بیشتری را در ناحیه قلب خود از دست دهید خطر حملات قلبی در شما بیشتر خواهد شد که نادیده گرفتن آن برای شما می تواند نتایج خوبی را به همراه نداشته باشد.

بالن زدن قلب هم می تواند برای شما خطر ساز باشد و هم اینکه شما را به زندگی مجدد و عادی خود باز گرداند. بنابراین اگر با کوچکترین نشانه و علائم از حمله قلبی در خود یا اطرافیانتان مواجه شده اید در کوتاهترین زمان ممکن به متخصص قلب تهران مراجعه کنید تا مورد معاینات لازم قرار گیرید.

چه زمان نیاز به بالن زدن قلب داریم؟

IABP درمانی برای درمان شوک قلبی استفاده می شود. آن وقت است که قلب شما نمی تواند خون کافی برای تأمین نیازهای بدن شما پمپ کند.برخی از مشکلات قلبی می توانند باعث شوک قلبی شوند. این موارد عبارتند از:

  1.  آنژین ناپایدار
  2. حمله قلبی
  3. برخی از ریتم های غیر طبیعی قلب
  4. نارسایی قلبی
  5. نقص قلب

اگر مداخله از راه پوست کرونر داشته باشید ممکن است به بالن زدن قلب نیاز داشته باشید. این روش یک شریان مسدود شده در قلب را باز می کند. در بعضی موارد، حتی اگر قلب شما نتواند خون کافی را پمپ کند ممکن است نتوانید از IABP استفاده کنید. به عنوان مثال، افرادی که دریچه آئورت نشت دارند نمی توانند با خیال راحت از IABP استفاده کنند. کسانی که دارای آنوریسم آئورت هستند نیز نمی توانند از این روش درمانی بهره مند شوند.

چه زمان نیاز به بالن زدن قلب داریم؟
عمل جراحی بالن قلب
در طول درمان با بالون چه اتفاقی می افتد؟

بالن درمانی شامل قرار دادن کاتتر با بالن در رگ خونی و پیشبرد آن به قلب است. معمولاً این اتفاق در طی جراحی مربوط به قلب رخ می دهد. در شرایط اضطراری، یک تیم پزشکی ممکن است آن را در بالین شما قرار دهد.

  1. ابتدا مقداری بیهوشی دریافت خواهید کرد. اگر در حین جراحی در حال جراحی هستید، ممکن است از قبل تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته باشید. در این صورت شما خواب خواهید بود و چیزی احساس نخواهید کرد. در موارد دیگر  ممکن است برای کمک به آرامش خود دارو دریافت کنید.
  2. در تمام مراحل، ضربان قلب، فشار خون و سایر علائم حیاتی شما کنترل می شود.
  3. یک برش کوچک از طریق یک شریان در قسمت بالای ران داخلی شما ایجاد می شود. کاتتر بالون در آنجا قرار داده می شود.
  4. متخصص قلب کاتتر را به بخشی از آئورت در منطقه قفسه سینه شما منتقل می کند. او می تواند با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس مداوم این حرکت را ببیند.
  5. بالون طوری برنامه ریزی می شود که وقتی قلب شما شل می شود ، باد کند. با انقباض قلب شما از بین می رود
  6. در انتها، کاتتر ایمن خواهد شد ، بنابراین در جای خود قرار می گیرد.

بعد از عمل بالن زدن قلب ممکن است کمی درد قفسه سینه احساس کنید. اگر هنوز علائمی دارید ، ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشید.

نکات مهم بعد از عمل بالن زدن قلب

  • در رختخواب بمانید.
  • سر تختخواب شما باید کمی بلند باشد.
  • پا با قرار دادن کاتتر باید صاف باقی بماند. این کمک می کند تا بالون از جای خود خارج نشود.
  • برای اطمینان از اینکه دستگاه هنوز در محل صحیح است ممکن است به اشعه ایکس روزانه قفسه سینه نیاز داشته باشید.
  • با مشاهده علائم جدید مانند خونریزی از محل قرار دادن بالن ، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.
  • درد قفسه سینه ممکن است نشانه ای باشد که باید زمان دستگاه شما تنظیم شود.
  • رنگ پریدگی یا سوزن سوزن شدن در پای شما ممکن است منجر به کاهش جریان خون در آن منطقه شود.
نکات مهم بعد از عمل بالن زدن قلب
مراقبت های بعد از عمل بالن قلب

جمع بندی

ما سعی کردیه ایم آنچه شما را در رسیدن به پاسخ سوالاتان درباره اینکه آیا بالن زدن قلب خطرناک است؟ در این مقاله برایتان شرح دهیم.

یک نکته مهم که لازم دانسته ایم در پایان این مقاله برایتان عنوان کنیم این است که بالن زدن قلب شاید خطرناک باشد اما می تواند زندگی شما را نجات دهد.

در اکثر بیمارانی که دچار حمله قلبی می شوند، بالن زدن قلب روشی است که تحت عنوان مداخله کرونر از طریق پوست نیز نامیده می شود. مداخله کرونر از طریق پوست یک عمل غیر جراحی است که جریان خون را در قلب شما بازیابی می کند. در طی این روش ، متخصص قلب یک لوله پلاستیکی کوچک (کاتتر) را در یکی از رگ های خونی شما قرار می دهند. معمولاً در بازو یا کشاله ران.

از طریق آن کاتتر آنها یک سیم کوچک و یک بالون را به محل انسداد شریان کرونر هدایت می کنند. پزشکان سپس بادکنک کوچک را باد می کنند تا انسداد را کنار زده و شریان را دوباره باز کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید که هرچه زمان بیشتری از زمان رسیدن شما یا فردی که دچار سکته قلبی شده است  به بیمارستان، تا زمانی که بالون دوباره شریان را باز می کند و جریان خون را بازیابی می کند بگذرد ، آسیب بیشتری می تواند به قلب وارد شود.

[faq title=”سئوالات مربوط به آیا بالن زدن قلب خطرناک است؟” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”بالون زدن شریان چه نامیده می شود؟” number=”1″]آنژیوپلاستی با بالون روشی است که برای باز کردن رگهای باریک یا مسدود شده استفاده می شود. این از یک بالون متصل به کاتتری استفاده می کند که در شریان قرار گرفته است. در محلی که رسوبات پلاک کانال جریان خون را بسته یا باریک کرده اند ، بادکنک باد می شود.[/faq_item][faq_item title=”آیا انسداد قلب بدون جراحی قابل رفع است؟” number=”2″]برداشتن پلاک از دیواره های شریانی دشوار است. در واقع ، بدون استفاده از درمان تهاجمی تقریباً غیرممکن است. در عوض ، بهترین اقدام جلوگیری از تولید پلاک و جلوگیری از تجمع پلاک در آینده است.[/faq_item][faq_item title=”چند درصد انسداد نیاز به استنت دارد؟” number=”3″] با توجه به دستورالعمل های بالینی ، یک شریان باید حداقل 70 درصد مسدود شود. انسداد 50 درصدی نیازی به استنت گذاری ندارد.[/faq_item][/faq]

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا بالن زدن قلب خطرناک است؟»

    1. در پاسخ به راحله نیکزاد
      انسداد قلب روی سیستم الکتریکی قلب تاثیر می گذارد. در حالت انسداد ضربان قلب آرامتر از حد معمول می باشد و این امکان وجود دارد که برای مدت زمان 20 ثانیه این ضربان متوقف شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *