معرفی رایج ترین قرص های تپش قلب

تأثیر دیابت در بروز بیماری قلبی عروقی

خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد دیابتی بسیار بالا است. علاوه براین آن ها نسبت به سایرین، بیشتر در معرض عوارض این نوع بیماری ها قرار می گیرند و حساسیت این موضوع، نیاز به مراقبت های ویژه را به این دسته از افراد یادآور می شود. آن ها با به کارگیری تدابیر و راه کارهای خاص می توانند تا حدودی از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کنند.

دیابت و بیماری قلبی و عروقی

یکی از مهم ترین زنگ خطرها برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت است. همان گونه که گفته شد، مبتلایان به دیابت نسبت به افراد عادی ، بیشتر در خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند و در صورت ابتلا نیز عوارض سخت تری در انتظار آن ها است. براساس آمارهایی که در این زمینه وجود دارد اکثر افراد مبتلا به دیابت که سنی بیشتر از ۶۵ سال داشته، جان خود را بر اثر ابتلا به یک بیماری قلبی و عروقی از دست داده اند. در واقع می توان گفت که بزرگسالان مبتلا به دیابت حدوداً ۴ برابر بیشتر از افراد عادی در معرض خطر مرگ در اثر بیماری های قلب و عروقی هستند.

عوارض ناشی از بیماری های قلبی عروقی مخصوصا در افرادی که دارای دیابت نوع ۱ یا ۲ شیرین هستند، جدی تر خواهد بود. آمارها حاکی از آن است که درصد خطر مرگ در مردان دیابتی ۲ و در زنان ۴ برابر افراد عادی است.

بیماری های قلبی عروقی در افراد دیابتی

به طور معمول بیماری های قلبی عروقی مشکلات مختلفی را برای مبتلایان به دنبال دارند. می توان گفت که شایع ترین بیماری قلبی، عروق کرونری است که روند خونرسانی را با اختلال مواجه خواهد کرد. در این بیماری شریان های اصلی بدن که وظیفه خونرسانی به اندام های مختلف را دارند، توسط پلاک های حاصل از کروسترول مسدود شده و در چنین شرایطی مسیر عبور خون یا به طور کامل انسداد پیدا خواهد کرد یا این که مقدار خون عبوری به حداقل می رسد.

 در صورتی که از مقدار جریان خونی که به سمت قلب هدایت می شود، کاسته شود، احتمال حمله قلبی افزایش پیدا می کند. بد نیست بدانید اگر خون و اکسیژن به اندازه کافی به مغز نرسد، ممکن است، فرد دچار مشکلات عروق مغزی و درنهایت سکته شود ( معمولا احتمال سکته مغزی در این افراد حدوداً سه برابر با افزایش روبه رو خواهد شد.).

انسداد و سخت شدن رگ های خونی در قسمت پا نیز رخ می دهد که در چنین شرایطی می گویند، فرد به بیماری شریانی محیطی مبتلا شده است. به طور معمول افرادی که دیابت دارند، نخستین نشانه و هشدار بیماری قلبی عروقی را به صورت PAD یا همان شریان محیطی دریافت می کنند. همچنین از جمله دیگر مشکلاتی که ممکن است یک فرد دیابتی با آن ها دست و پنجه نرم کند، می توان به سکته قلبی و مشکلات احتقانی قلب اشاره کرد.

مهم ترین دلایل ایست قلبی

دلیل افزایش عوارض بیماری های قلبی عروقی در افراد دیابتی چیست؟

بالا بودن میزان قند خون در افراد دیابتی، نقش یک محرک و تقویت کننده برای فاکتورهایی که خطر مشکلات قلبی عروقی را افزایش می دهند، ایفا می کند و همین موضوع باعث بالا رفتن درصد مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری ها در افراد دیابتی خواهد شد. همچنین از آن جایی که در این دسته از بیماران ایکسمی خاموش یا همان احساس نکردن درد در قفسه سینه بسیار رایج است، امکان بررسی کامل قلب فراهم نمی شود.

عوامل خطرساز بیماری قلبی عروقی در افراد دیابتی

بیماری قلبی عروقی در افراد دیابتی نه تنها بر روی عروق کوچک بدن تأثیر می گذارد، بلکه ممکن است عروق بزرگ را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به طور معمول عواملی مانند چربی خون بسیار بالا، فشارخون زیاد، چاقی مفرط، نداشتن تحرک کافی و حتی مصرف دخانیات و سیگار این بیماری ها را تشدید می کنند و ممکن است برای بیمار بسیار خطرساز باشند.

بالا رفتن چربی خون (دیس لیپیدمی)

برای این که فرد مبتلا به دیابت، خطر بروز بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد، باید هرچه سریع تر به عنوان یکی از راه های درمانی دیابت در جهت کاهش چربی خون خود اقدام کند. مهم ترین عامل مشکلات قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت شیرین، افزایش کلسترول است.

بالا رفتن فشار خون (هیپر تانسیون)

فشار خون یکی از مهم ترین عوامل در تسریع و تشدید عوارض مربوط به دیابت شیرین مانند مشکلات قلبی عروقی، مشکلات چشمی یا اختلالات کلیوی است. مناسب ترین مقدار فشار خون برای افراد دیابتی ۸۰٫۱۴۰ است، اما در نظر داشته باشید که پزشک معالج سطح مشخصی از فشار خون را برای هر بیمار تعیین خواهد کرد. در اغلب مبتلایان به دیابت شیرین نوع ۲ فشارخون به سادگی قابل کنترل نیست، زیرا امکان بیماری عروق کلیوی در این افراد وجود دارد.

روش های درمان عوارض قلبی عروقی در افراد دیابتی

می توان گفت که روش های درمانی عوارض قلبی عروقی در تمامی افراد یکسان است، اما بدن افراد دیابتی نسبت به این روش ها پاسخگویی کمتری داشته و می توان گفت که حتی پس از صورت گرفتن عمل و جراحی برروی این دسته از افراد، طول عمر آن ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. از جمله داروهایی که برای افراد دیابتی دارای مشکلات قلبی عروقی به کار گرفته می شود، می توان به مهارکننده های ACE ، استاتین و آسپرین اشاره کرد.

نکته: برخی از بیماران قادر به مصرف آسپرین نیستند یا با مصرف آن دچار ناراحتی معده می شوند که در چنین شرایطی پزشک معالج سعی می کند با جایگزین کردن این دارو با کلوپیدوگرل (نوعی رقیق کننده خون)، مشکل را حل کند.

راه های کاهش تأثیر دیابت در بروز بیماری قلبی عروقی

اصلاح شیوه ی زندگی می تواند مهم ترین عامل در کاهش عوارض بیماری قلبی عروقی در افراد دیابتی باشد. آن ها می توانند با رعایت چندین نکته عوارض ناشی از این مشکلات را تا حد چشمگیری کاهش دهند.

  • اصلاح رژیم غذایی و محدود کردن نمک از تغذیه
  • کنترل نمودن مداوم فشار خون
  • دوری از سیگار
  • کاهش وزن
  • افزایش تحرک و ورزش کردن
  • کنترل استرس و فشارهای عصبی

در نهایت پیشنهاد می کنیم که افراد دیابتی حتی در صورت نداشتن هیچ گون سابقه ای، جهت اطلاع از بروز بیماری های قلبی عروقی به صورت مداوم مورد چکاب قرار بگیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

admin