هولتر فشار خون

مسلما شما هم از اطرافیانتان بار ها شنیده اید که درباره بالا بودن فشار خون دیگران صحبت کرده اند. شاید بتوان گفت امروزه به علت سبک زندگی، این بیماری گریبان گیر بیشتر افراد جامعه شده است.

پزشکان برای تشخیص این موضوع که بیمار به فشار خون بالا مبتلا است یا نه نیاز دارند تغییرات فشار خون بیمار را در طول یک دوره 24 ساعته بطور مرتب داشته باشند. برای این منظور بهترین متخصص قلب با استفاده از روش هولتر فشار خون این تغییرات را ثبت میکند.

[faq title=” سئوالات متداول” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”فشار خون بالای چه عددی خطرناک است؟” number=”1″]فشار خون نرمال بستگی به عواملی همچون قد، وزن، سن و جنسیت بیمار دارد اما بطور کلی فشار خون بالای 13 میتواند برای بدن و فرد خطرناک باشد و باید برای پایین آوردن آن سریعا اقدام کرد. از راه هایی درمان فشار خون بالا می توان به اصلاح رژیم غذایی اشاره کرد. ورزش کردن و حذف نمک نیز از راه هایی موثر است. نمک یکی از مواردی است که باعث میشود فشار خون بالا رود. حتما شنیده اید که پزشکان از خانم های باردار درخواست میکنند نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنند، تا فشار خون آنها تنظیم شود.[/faq_item][faq_item title=”آیا فشار خون بالا در دوران جوانی نیز اتفاق می افتد؟” number=”2″]بله ممکن است افرادی حتی با وجود سن کم و رژیم غذایی مناسب و حتی ورزش کردن مرتب دچار این بیماری باشند. منشاء بیماری این افراد معمولا ژنیتیکی است و اگر بررسی شود می بینیم دیگر اعضای خانواده نیز از این بیماری رنج میبرند. معمولا فشار خون این افراد فقط به وسیله دارو کنترل میشود و به همین علت باید به طور مداوم تحت نظر پزشک باشند.[/faq_item][faq_item title=”در رژیم غذایی افراد دارای فشار خون بالا چه مواردی باید رعایت شود؟” number=”2″]بهتر است در رژیم این افراد صیفی و سبزیجات به مقدار فراوان وجود داشته باشد، همچنین باید از خوردن موادی که چربی اشباع شده و کلسترول بالایی دارند پرهیز کنند. گوشت قرمز و سدیم نیز از مواردی است که باید به مقدار کم توسط این افراد مصرف شوند.[/faq_item][/faq]

فشار خون
گرفتن فشار خون

فشار خون

میزان خون عبوری از رگ های خونی بدن و میزان مقاومت رگ ها در برابر عبور خون در طول مدتی که قلب در حال ضربان است را فشار خون میگویند.

علائم فشار خون بالا ممکن است در بدن فرد پنهان باشد و قابل مشاهده نباشد. در هنگام بروز علائم نیز معمولا پزشکان این بیماری را به اشتباه تشخیص میدهند. به همین منظور باید برای تشخیص این بیماری به بهترین متخصص قلب مراجعه کنید. چرا که تشخیص زود هنگام این بیماری در درمان آن بسیار تاثیر گذار است.

برخی افراد که به این بیماری دچار اند، هیچگونه علائمی ندارند به همین جهت نام قاتل خاموش به این بیماری نسبت داده میشود.

از علائم اولیه این بیماری می توان به بالا رفتن دمای بدن، درد در ناحیه قفسه سینه، سر درد های مکرر و … اشاره کرد. افزایش فشار خون می تواند در نتیجه بیماری های قلبی-عروقی، بیماری عصبی و یا بیماری کلیوی باشد که راه درمان هر کدام متفاوت است.

توجه داشته باشید اگر فشار شما با یکبار اندازه گیری بالا بود، شما دچار بیماری فشار خون بالا نیستید و باید بررسی های تکمیلی تری برای شما انجام شود. بر عکس این موضوع نیز صادق است و اگر یکبار فشار خون شما طبیعی و نرمال بود به معنی عدم ابتلای شما به فشار خون بالا نیست.

دستگاه هولتر
دستگاه هولتر فشار خون جیبی

هولتر فشار خون

هولتر فشار خون روشی برای اندازه گیری فشار خون در یک بازه 24 ساعته است. در روش هولتر فشار خون، سیستولیک معمولا بر روی 140 خواهد بود و دیاستولیک بر روی 90 است. در این روش فرقی ندارد بیمار خواب باشد یا بیدار. به وسیله این دستگاه در طول روز هر نیم ساعت و در شب هر 1 ساعت، فشار خون بیمار ثبت میشود. جالب است بدانید در این حین ضربان قلب بیمار نیز ثبت میشود.

با روش هولتر فشار خون، فشار خون در بازه زمانی ثبت میشود و پزشک از اعداد بدست آمده میانگین گیری میکند. چون بازه زمانی اندازه گیری فشار خون توسط هولتر طولانی است، نتایج بدست آمده از طریق آن قابل استناد تر است نسبت به وقتی که پزشک فقط 1 یا 2 بار در مطب فشار خون شما را اندازه گیری میکند.

با استفاده از این روش اندازه گیری پزشک متخصص قلب به اطلاعات دقیق و کاملی در مورد فشار خون و الگوی خواب بیمار دست پیدا میکند و توسط آن میتواند برای درمان بیمار اقدام کند.

تشخیص بیماری فشار خون

گاهی اوقات در معاینه اولیه و معمول، پزشک نمی تواند تغییرات غیر طبیعی در فشار خون را تشخیص دهد و برای تشخیص نهایی مشکل فسار خون برای بیمار هولتر فشار خون را تجویز میکند.

تست فشار خون
گرفتن تست فشار خون

کاربرد هولتر فشار خون

از این روش برای تشخیص بیماری فشار خون بالا استفاده میشود. علاوه بر این بیشترین کاربرد این روش در تشخیص تاثیر داروهای ضد فشار خون بالا است.

به عنوان مثال فرض کنید، پزشک برای شما دارویی تجویز کرده که فشار خون شما را پایین آورد و در حالت نرمال نگه دارد. حال می خواهد تاثیر این دارو را بر روی فشار خون شما بررسی کند که آیا موثر بوده است یا نه. در این حالت پزشک فشار خون شما را در طول یک دوره 24 ساعته به روش هولتر فشار خون بررسی میکند و تشخیص میدهد دارو برای شما موثر بوده یا باید دز مصرفی دارو اضافه و یا کم شود.

سخن آخر

فشار خون یکی از بیماری هایی فراگیر در جوامع امروزی است. تشخیص زود هنگام این بیماری در درمان آن بسیار مفید و تاثیر گذار است. یکی از بهترین روش ها برای تشخیص این بیماری استفاده از روش هولتر فشار خون است.