آیا بیماران قلبی می توانند روزه بگیرند؟

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان دوستان زیادی با مراجعه به مرکز قلب دکتر صابری همدانی متخصص قلب تهران و یا از طریق آدرس سایت drsaberihamedani.com این سوال را مطرح کرده اند که آیا بیماران قلبی می توانند روزه بگیرند؟ روزه گرفتن برای افرادی که دچار مشکلات قلبی می باشد خطرناک است؟

به همین منظور و برای پاسخ دادن به پرسش هایی از این قبیل که کدام افراد نباید روزه بگیرند و روزه گرفتن برای افرادی که مشکل قلبی دارند چقدر می تواند خطر ناک باشد سعی کرده ایم در این مقاله اشاره ای به این موضوع داشته باشیم.

روزه گرفتن برای بیمار قلبی ضرر دارد؟

آمارهای پزشکی نشان داده اند که روزه گرفتن برای آن دسته از افرادی که دچار بیماری های قلبی و عروقی می باشند همچنین بیماران نارسایی قلبی بسیار خطرناک می باشد. به همین خاطر اکثر متخصصین قلب روزه گرفتن برای این بیماران را ممنوع کرده اند.

چرا بیماران قلبی نباید روزه بگیرند؟
روزه برای بیماران قلبی ضرر دارد؟

روزه گرفتن برای کدام بیماران قلبی ممنوع است

  • بیمارانی که دچار تنگی شریان کرونر قلب هستند
  • بیمارانی که نارسایی قلبی دارند
  • افرادی که دچار فشار خون بالا می باشند
  • بیماران مبتلا به آریتمی قلبی
  • افرادی که دچار مشکل دریچه ای قلب می باشند
  • افراد مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی

بیمارانی که دچار تنگی شریان کرونر قلب هستند

اولین دسته از بیماران قلبی که متخصصین قلب روزه گرفتن برای آن ها را ممنوع اعلام کرده اند افراد مبتلا به تنگی شریان کرونر میباشند.

توصیه ما در مرکز قلب دکتر صابری همدانی به این دوستان عزیز این است که اگر به تازگی دچار دردهای قفسه سینه و تنگی نفس شده اید و با انجام تست های ورزش و آنژیوگرافی متوجه این مسئله شده اید که تنگی شریان کرونر قلب دارید تا مشخص نشدن وضعیت بیماری خود نباید روزه بگیرید.

بیمارانی که نارسایی قلبی دارند

دسته بعدی که متخصصین قلب روزه گرفتن برای آن ها را ممنوع کرده اند افرادی هستند که دچار بیماری نارسایی قلبی می باشند.

این موضوع مهم را به خاطر داشته باشید که مصرف متعادل آب، داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده منظم از داروهایی که متخصص قلب برای شما تجویز کرده است به روند عملکرد بهتر قلب شما کمک زیادی خواهد کرد.

بنابراین رعایت و استفاده از آن ها در زندگی روزمره افراد مبتلا به نارسایی قلبی الزامی می باشد.

روزه گرفتن برای کدام بیماران قلبی ممنوع است
اگر تنگی شریان عروق کرونر دارید روزه نگیرید

افرادی که دچار فشار خون بالا می باشند

دسته سومی که نباید به خاطر مشکلات قلبی خود روزه بگیرند افرادی هستند که فشار خون بالا دارند. شاید با خودتان بگویید که فشار خون چه ارتباطی با قلب و روزه نگرفتن دارد؟

باید بگوییم که فشار خون دسته بندی شده می باشد. افرادی که دچار فشار خون پایین و خفیف هستند با رعایت موارد تحت درمان و مصرف داروهای خود به موقع می توانند در ماه رمضان روزه هم بگیرند.

اما آن دسته از دوستانی که فشار خون آن ها کنترل نشده است روزه گرفتن برایشان خطرناک است.

علت اینکه توصیه می شود افراد دارای فشار خون بالا روزه نگیرند این است که هرگونه تغییری در حجم خون و شرایط فیزیکی بدن موجب عدم تعادل آب و الکترولیت‌ها در خون و برهم خوردن فشارخون می‌شود بنابراین بهترین کار این است که از روزه گرفتن پرهیز کنند.

بیماران مبتلا به آریتمی قلبی

یکی از شایع ترین بیماری های قلبی که این روزها زیاد شاهد آن هستیم بیماری آریتمی قلبی می باشد که در برخی موارد خطر زیادی برای فرد ندارد و می تواند روزه بگیرید.

اما در برخی از موارد دیگر در بیماران مبتلا به AF که در اصطلاح به آن نامنظم شدن شدید قلب می گویند به علت تنگی دریچه میترال، در معرض  احتمال لخته شدن خون و در نتیجه سکته مغزی، یا آمبولی سایر مناطق بدن بوده.

افرادی که به این نوع از آریتمی قلبی مبتلا می باشند باید تحت درمان و مصرف داروها در تایم مشخص باشند به همین خاطر روزه گرفتن برای این افراد مضر می باشد.

افرادی که دچار مشکل دریچه ای قلب می باشند

افراد مبتلا به مشکلات تنگی دریچه ای قلب باید برای روزه گرفتن با متخصص قلب و پزشک معالج خود مشورت کنند. در صورت وجود علائم نارسایی قلب به علت تنگی یا نارسایی دریچه قلب، روزه داری برای این افراد مجاز نمی باشد.

تاثیر فشار خون بالا بر قلب
فشار خون بالا داری روزه نگیر

افراد مبتلا به بیماری های قلبی مادرزادی

بیماران مبتلا به مشکلات قلبی مادرزادی دچار عارضه شدید در دریچه قلبی می باشند که باعث افزایش فشار پولمونر هستند این افراد نباید روزه بگیرند.

از جمله بیمارانی که به دلیل وجود سوراخ در بین دو بطن و یا دهلیز قلب دچار علائم نارسایی قلب یا افزایش فشار شریان ریوی هستند یا بیماران با تنگی و یا نارسایی علامتدار دریچه های قلب مخصوصا سمت نمی توانند روزه بگیرند.

 ویدئو مربوط به آیا بیماران قلبی می توانند روزه بگیرند؟

دکتر صابری همدانی فوق تخصص آنژیوپلاستی و متخصص قلب تهران برای اینکه بهتر و راحتر شما دوستان عزیز متوجه این مسئله شوید که آیا بیماران قلبی می توانند روزه بگیرند؟ یا نه در ویدئو زیر سعی کرده اند که اشاره ای به این مسئله داشته باشند.

مواردی که در متن بالا به آن ها اشاره کرده ایم از جمله مواردی هستند که دکتر صابری همدانی نیز به آن ها اشاره کرده اند.

اگر در خانواده خود فردی را دارید که به یکی از مشکلات قلبی نامبرده شده مبتلا می باشد و تصمیم بر روزه گرفتن دارد ابتدا باید به پزشک معالح خود مشورت کرده و طبق صلاح دید پزشک برای روزه گرفتن اقدام کند.

در نهایت اینکه

در انتها با توجه به صحبت های دکتر صابری همدانی در ویدئو ارائه داده شد و مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کرده ایم بدون شک متوجه شده اید که آیا بیماران قلبی می توانند روزه بگیرند؟ یا خیر؟

امیدواریم که توانسته باشیم با ارئه این مقاله به بیشتر پرسش های شما دوستان در این مورد پاسخ داده باشم. چنانچه پرسش های دیگری دارید می توانید با مشاوران ما از طریق سایت drsaberihamedani.com در میان بگذارید.

[faq title=”سئوالات مربوط به آیا بیماران قلبی می توانند روزه بگیرند؟” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”روزه گرفتن بطور مستقيم بر قلب تاثيرمی گذارد؟” number=”1″]باید بگوییم که روزه گرفتن بطور مستقيم بر قلب تاثير نمي گذارد بلكه از طريق كنترل فاكتورهاي خطر قلبي باعث كاهش احتمال ابتلا به بيماري قلبي در يك فرد سالم مي شود.

[/faq_item][faq_item title=”برای تمام بیماران قبلی م یتوان تجویز کرد که روزه نگیرند؟” number=”2″]بدون شک برای همه بیماران قلبی نمی تواند نسخه واحدی را مبنی بر روزه نگرفتن تجویز کرد. زیرا که هر بیمار قلبی بسته به نوع و شدت بیماری و وجود علایم قلبی و نوع دارو و دوز داروی مصرفی در ابتدا باید با پزشک معالج خود مشورت کند.

[/faq_item][faq_item title=”افرادی که عمل انژیوپلاستی انجام داده اند می توانند در ماه رمضان روزه بگیرند؟” number=”3″]در صورتیکه اخیرا آنژیوپلاستی انجام داده باشند به خاطر مرف داروهای ضد پلاک نباید روزه بگیرند.
[/faq_item][/faq]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *