علائم و نشانه های سکته قلبی

بدون شک شما هم در اطراف خود زیاد شاهد بوده اید که یکی از نزدیکتان دچار حمله قلبی شده باشد و یا اینکه بارها شده است که شنیده باشید فلانی بر اثر حمله قلبی فوت کرده است؟ به نظر شما علائم و نشانه های سکته قلبی که نیاز است شما از آن ها اطلاع داشته باشید چه مواردی می باشند؟

اصلا مگر می شود فردی بدون داشتن هیچگونه علائم و نشانه ای دچار حمله و سکته قلبی شود؟

سکته یا حمله قلبی چیست؟

همه ما بر این موضوع واقف و آگاه هستیم که قلب انسن برای زنده ماند نیاز به اکسیژن دارد.

متاسفانه درباره حمله و سکته قلبی باید بگوییم که زمانی رخ می دهد که قلب نتوانسته باشد میزان اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کرده و آن را به ماهیچه های قلب برساند.

این نرسیدن اکسیژن به قلب و ماهیچه های آن باعث می شود رگ های قلب که ماهیچه های قلب از آن تغذیه می کنند بر اثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر باریک شوند که به این مسئله ” پلاک” گفته می شود.

زمانیکه قسمتی از پلاک های تشکیل شده در عروق قلبی شکسته می شوند از دیواره رگها جدا خواهند شد و باعث لخته شدن خون می شود.

لخته های خون ایجاد شده موجب مسدود شدن رگ ها خواهند شد. به علت مسدود شدن رگهای و عدم خونرسانی کافی،  قلب دچار کمبود شدید اکسیژن شده و در نتیجه حمله یا سکته قلبی رخ می دهد.

که برای تشخیص قطعی اینکه آیا شما یا اطرافیانتان دچار سکته قلبی شده اید نیاز است که توسط متخصص قلب تهران یا شهرستان محل سکونت خود مورد معاینه قرار بگیرید.

علائم و نشانه های سکته قلبی
سکته قلبی

علائم و نشانه های حمله یا سکته قلبی

دانستید که حمله یا سکته قلبی چیست؟ اما درباه علائم و نشانه های سکته قلبی اطلاع چندانی ندارید و بدون شک برایتان جای سوال است که چرا درصد افرادی که بر اثر سکته یا حمله قلبی جان خود را از دست داده اند و هیچ علائم و نشانه ای از بیماری های قلبی نداشته اند این روزها انقدر بالا می باشد.

خب، درباه علائم و نشانه های سکته قلبی باید بگوییم که بسیار متفاوت می باشند یعنی در هر فرد علائم و نشانه های مختلف است.

اما از شایع ترین علائم که نشان دهند حمله قلبی می باشند عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی قفسه سینه( به طور ناگهانی اتفاق می افتد و از بین نمی رود. این مشکل ممکن است همراه با فشار سنگین در قفسه سینه، سوء هاضمه و سوزش همراه باشد)
  • درد در ناحیه چپ یا راست بازو( گسترش پیدا کردن درد و سرایت آن به گردن، فک، کمر یا معده)
  • تعریق
  • سبکی
  • تنگی نفس
  • سرفه بیش از حد یا خس خس سینه به دلیل تجمع مایعات در ریه ها.

یک نکته بسیار مهم را درباره علائم و نشانه های سکته قلبی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید این است که سطح درد در افراد مختلف بسیار متفاوت می باشد.

مثلا ممکن است درد قفسه سینه در یک فرد چندان جدی نباشد اما در فرددیگری بسیار شدید باشد.

تفاوت Symptoms of a heart attack در زنان و مردان

این روزها افراد زیادی هستندکه با مراجعه کردن به مرکز قلب دکتر صابری همدانی از مشاوران ما این سوال را می پرسند که چه تفاوتی بین علائم و نشانه های سکته قلبی در زنان و مردان وجود دارد؟

در پاسخ به این دوستان باید بگوییم که این یک باور و تصور غلط است که شما فکر می کنید علائم و نشانه هایی که در زنان خبر از سکته قلبی می دهند با علائم و نشانه های سکته قلبی که در مردان دیده می شود متفاوت است.

علائم سکته و حملات قلبی در فردی با فرد دیگر ممکن است تفاوت داشته باشد اما ربطی به زن یا مرد بودن فرد مبتلا به بیماری های قلبی ندارد.

یک مسئله مهم این است که شما باید درباه علائم حمله قلبی و تشخیص آن آگاهی لازم را داشته باشید و این مسئله را جدی بگیرید.

برای پیشگیری از آسیب رسیدن عضلات قلبی باید سریعتر با مشاهده کوچکترین علائم از سکته قلبی خود را به یک متخصص قلب نشان دهید.

خطرات سکته قلبی در زنان و مردان
تفاوت علائم سکته قلبی در زنان و مردان

اگر احساس کردیم دچار سکته قلبی شده ایم چه کار کنیم؟

بدون شک این سوال بسیاری از شما دوستان عزیز است که در صورت احساس کردن این مسئله که احتمال دارد دچار سکته قلبی شده باشیم باید چه کار انجام دهیم تا خطر بیشتری شما و قلب شما را تهدید نکند؟

  1. اولین کاری که باید در چنین شرایطی انجام دهید این است که با اورژانس تماس بگیرید
  2. آرامش خود را حفظ کنید
  3. استراحت کنید و منتظر رسیدن اورژانس باشید.
  4.  اگر در منزل یا محلی که هستید به آسپرین دسترسی دارید حدود 300 میلی گرم آسپرین مصرف کنید

تفاوت بین ایست قلبی و حمله قلبی

متاسفانه این عبارت که فرد دچار ایست قلبی شده است با اینکه فرد دچار حمله یا سکته قلبی شده است بسیار متفاوت و جدا از همدیگر می باشند.

چنانچه شما دچار ایست قلبی شوید بیهوش خواهید شد و به طور طبیعی نمیتوانید نفس بکشید.

در زمانیکه فرد دچار ایست قلبی شده است قلب خونرسانی به بدن را متوقف خواهد کرد و بلافاصله نیاز به CPR و مراقبت های پزشکی می باشد.

اما اگر شما دچار حمله و سکته قلبی شوید هوشیاری خود را از دست نخواهید داد و میتوانید نفس بکشید اما دردی را در ناحیه سینه خود احساس خواهید کرد.

نایده گرفتن این مسئله یا پشت گوش انداختن آن می تواند منجر به ایست قلبی در شما شود بنابراین مهم است که حتما به بهترین متخصص قلب مراجعه کنید.

علائم ایست قلبی و سکته قلبی
تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی
در نهایت اینکه

ما سعی کرده ایم در این مقاله اشاره ای به علائم و نشانه های سکته قلبی داشته باشیم و کمی درباره اینکه حمله یا سکته قلبی چگونه رخ می دهد با شما صحبت کنیم.

گفتیم که علائم و نشانه های سکته قلبی در زنان و مردان مشترک می باشد و هیچگونه تفاوتی میان آن ها وجود ندارد تنها این علائم در فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد.

همچینن اشاره ای هم به تفاوت میان حمله قلبی و ایست قلبی کرده ایم و گفتیم که در ایست قلبی شما هوشیاری خود را از دست خواهید داد و بیهوش میشوید همچنین نمیتوانید به طور طبیعی نفس بکشید.

در صورتیکه در حمله قلبی شما هوشیار هستید و تنفس شما به صورت طبیعی می باشد و تنها در ناحیه سینه خود احساس درد خواهید داشت.

همچنین به این مسئله اشاره کرده ایم که نادیده گرفتن حملات قلبی میتواند منجر به ایست قلبی در شما نیز شود.

مشاوران ما در مرکز قلب دکتر صابری همدانی از طریق سایت drsaberihamedani.com پاسخگوی سوالات، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان می باشند.

[faq title=”سئوالات مربوط به علائم و نشانه های سکته قلبی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”این احتمال وجود دارد که دچار حمله قلبی شویم ولی از آن اطلاعی نداشته باشیم؟” number=”1″]بله، این احتمال وجود دارد که شما دچار حمله قلبی شوید وهیچگونه نشانه و علائمی را متوجه نشوید. در این شرایط می گویند فرد چار حمله قلبی خاموش شده است.

[/faq_item][faq_item title=”چه چیزی می تواند حمله قلبی را تقلید کند؟” number=”2″]یک مشکل ریوی ، آمبولی ریوی ، می تواند یک حمله قلبی را تقلید کند و به همان اندازه جدی است. آمبولی ریوی لخته شدن خون در یک رگ در ریه ها است. این لخته جریان خون را قطع می کند و بافت ریه شروع به مردن می کند.

[/faq_item][faq_item title=”حمله قلبی تا کی می تواند ادامه داشته باشد؟” number=”3″]علائم حمله قلبی معمولاً بیش از چند دقیقه ادامه دارد. ممکن است از بین بروند و دوباره برگردند ، یا ممکن است به طور متناوب در طی چندین ساعت رخ دهند. در بیشتر موارد ، علائم به آرامی شروع می شود و باعث درد یا ناراحتی خفیف می شود.
[/faq_item][/faq]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *