علائم تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی چیست؟

دریچه ریوی بین بطن راست و شریان ریوی قرار دارد. دریچه مانند درگاهی عمل می کند که خون را به قلب وارد و خارج می کند. تنگی دریچه ریوی زمانی است که دریچه ریوی به درستی یا به اندازه کافی باز نشده باشد. این یک بیماری بسیار نادر است که به طور معمول در بدو تولد وجود دارد.درباره اینمشکل قلبی مادرزادی باید بگوییم که همیشه به درمان پزشکی نیاز ندارد. با این حال ، برخی از افراد ممکن است برای اصلاح شرایط به دارو یا جراحی نیاز داشته باشند. که البته تشخیص موارد عنوان شده نیاز به معایناتی دارد که توسط متخصص قلب تهران باید صورت گیرد.

علائم تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی بر توانایی بدن برای دریافت خون اکسیژن دار تأثیر می گذارد. بسیاری از کودکان تا بزرگسالی علائمی از خود نشان نمی دهند. نمونه هایی از علائم تنگی دریچه ریوی عبارتند از:

• سوفل قلب
  • رگ گردن برجسته و بزرگ شده
  • رنگ مایل به آبی روی پوست
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن
  • تپش قلب
  • خستگی غیر قابل توضیح
  • عدم رشد
  • تنفس دشوار

بیماری قلبی مادرزادی دریچه ریوی می تواند در موارد شدید باعث مرگ ناگهانی شود. به همین دلیل تشخیص و درمان برای سلامتی شما حیاتی است. در بعضی موارد ، علائم ممکن است تا زمانی که تنگی شدید نشود ظاهر نشوند.

تنگی دریچه ریوی در کودکان
علائم تنگی دریچه ریوی در کودکان

چه عواملی باعث تنگی دریچه ریوی می شود؟

متاسفانه باید بگوییم که علت دقیق تنگی دریچه ریوی هنوز مشخص نیست. دریچه ریوی در جنین ممکن است در طی بارداری به خوبی رشد نکند. این بیماری همچنین ممکن است دارای یک جز genetic ژنتیکی باشد.

این شرایط ممکن است با سایر نقایص مادرزادی قلب همراه باشد. اگر مبتلا به تنگی دریچه ریوی هستید، متخصص قلب اغلب به شما توصیه می کند آزمایش های اضافی را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که قلب شما سالم است.

بزرگسالان همچنین می توانند این بیماری را به عنوان عارضه بیماری که قلب را تحت تأثیر قرار می دهد، تجربه کنند. شرایطی که می تواند به عنوان یک عارضه دچار تنگی دریچه ریوی شود شامل موارد زیر می باشد.

• تب روماتیسمی
  • تومورهای کارسینوئید در سیستم هضم

عوارض احتمالی تنگی دریچه ریوی

در صورتیکه این بیماری و مشکل قلبی مادرزادی درمان نشده می تواند منجر به تعدادی از عوارض مضر و کشنده شود.  یک مثال هیپرتروفی بطن راست یا بزرگ شدن قلب است.

هیپرتروفی می تواند قلب را ضعیف کرده و به طور دائمی آسیب برساند. همچنین ممکن است باعث ضربان نامنظم قلب شود. کمبود خون در بافت های شما می تواند منجر به سیانوز شود که باعث آبی شدن پوست و تأثیر بر تنفس شما می شود.

هر نقص ساختاری در قلب می تواند خطر ابتلا به عفونت در داخل قلب را افزایش دهد. اگر تنگی دریچه ریوی درمان نشود، تلاش اضافی که قلب شما باید انجام دهد می تواند منجر به نارسایی قلبی و مرگ شود. اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است دچار عارضه قلبی مادرزادی باشد حتما به متخصص قلب تهران یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنید.

تنگی دریچه ریوی چیست؟
راه های تشخیص تنگی دریچه ریوی

تشخیص تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی می تواند باعث سوفل قلب شود. صدای سوفل قلب وقتی یک پزشک به قلب شما گوش می دهد مثل یک کلیک اضافی، دمیدن، نفس زدن یا صدای خشن است. سوفل می تواند شاخص اولیه این بیماری باشد. این ممکن است نشانه ای باشد که نیاز به آزمایش بیشتر است.

متخصص قلب ممکن است آزمایش های تصویربرداری خاصی را تجسم کند تا آناتومی قلب را تجسم کند. این آزمایش ها عبارتند از:

1. اشعه ایکس قفسه سینه
  2.  الکتروکاردیوگرام (EKG)
  3. اکوکاردیوگرام
  4. اسکن امآرآی

این آزمایشات تصویربرداری می تواند به متخصص قلب کمک کند تا ببیند خون ممکن است آزادانه جریان نداشته باشد یا دریچه ریوی باریک شود.

درمان تنگی دریچه ریوی

پزشک شما برای تعیین بهترین دوره درمان تنگی دریچه ریوی از اسکن های تصویربرداری و معاینات دیگر استفاده می کند. اگر تنگی خفیف باشد و علائمی ایجاد نکند ممکن است مداخله را توصیه نکنند. اگر بنابر هر دلیلی دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس یا غش شدید به دنبال درمان پزشکی باشید. این علائم می تواند پیشرفت شما را نشان دهد.

تنگی خفیف ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد. با این حال، برخی از افراد علائم مشابه خود را ادامه می دهند. برخی دیگر علائم بدتری را تجربه می کنند که احتمالاً نیاز به درمان دارند.

متخصص قلب تهران ممکن است داروهایی را تجویز کند که جریان خون را در اتاق های قلب راحت تر کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

•  پروستاگلاندین ها برای بهبود جریان خون
  • رقیق کننده های خون برای کاهش لخته شدن خون
  • قرص های آب برای کاهش مایعات اضافی در جریان خون
  • قرص هایی که از ریتم نامنظم قلب جلوگیری می کنند

یک روش جراحی معروف به والووپلاستی می تواند دیواره های دریچه ریوی را کشیده و جریان خون را بهبود بخشد. این گزینه درمانی شامل قرار دادن یک کاتتر است که در انتهای آن یک بالون قرار دارد که می تواند دیواره های قلب را باد کرده و کشش دهد.
در موارد شدید ممکن است جراحی برای تعویض دریچه ریوی مورد نیاز باشد. ممکن است با یک دریچه مکانیکی یا یک دریچه بیولوژیکی ساخته شده از دریچه های گاو یا خوک جایگزین شود.

آزمایش های لازم برای تشخیص عوارض احتمالی تنگی دریچه ریوی
عمل جراحی تنگی دریچه ریوی
جمع بندی

در صورت تنگی دریچه ریوی، حفظ یک سبک زندگی سالم برای قلب نیز می تواند مفید باشد. این به معنای پرهیز از استعمال دخانیات، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم و پر از میوه،غلات سبوس دار و سبزیجات است.

حتماً به طور منظم به دکتر قلب و متخصص قلب مراجعه کنید. آنها می توانند به شما در حفظ سلامت قلب کمک کرده و احتمال ابتلا به هر نوع بیماری قلبی را در شما کاهش دهند.

[faq title=”سئوالات مربوط به تنگی دریچه ریوی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا تنگی دریچه ریوی می تواند از بین برود؟” number=”1″]تنگی خفیف ریوی به طور کلی پیش آگهی مطلوبی دارد. در بسیاری از اوقات ، تنگی در طی چند سال اول زندگی بهبود یافته یا از بین می رود. برای بیمارانی که دچار تنگی متوسط ​​یا بدتر هستند ، در نهایت معمولاً به درمان نیاز است و پیش آگهی به نتایج فوری عمل بستگی دارد.[/faq_item][faq_item title=”شدت تنگی ریوی چقدر جدی است؟” number=”2″]تنگی خفیف ریوی معمولاً با گذشت زمان بدتر نمی شود ، اما موارد متوسط ​​و شدید ممکن است بدتر شوند و نیاز به جراحی داشته باشند. خوشبختانه ، درمان به طور کلی بسیار موفقیت آمیز است و بیشتر افراد مبتلا به تنگی دریچه ریوی می توانند انتظار داشته باشند که زندگی عادی داشته باشند.[/faq_item][faq_item title=”آیا تنگی ریه ژنتیکی است؟” number=”3″]تنگی ریوی زمانی اتفاق می افتد که دریچه ریوی آنطور که باید رشد نکند یا ناحیه زیر یا بالای دریچه در کودک در 8 هفته اول بارداری رشد کامل نکند. اینکه چرا این اتفاق می افتد مشخص نیست برخی از نقایص مادرزادی قلب از طریق خانواده ها منتقل می شود.[/faq_item][/faq]