خطر تپش قلب

تپش قلب چه زمانی خطرناک است؟

شاید بارها شده باشد که شما احساس کرده باشید ضربان قلب شما به گونه ای در حال زدن است که انگار از سینه خارج شده است و در کف دست شما قرا گرفته است. به همین خاطر است که می تواند موجب نگرانی شما شده و برایتان این سوال پیش آمده باشد که تپش قلب چه زمانی خطرناک است؟ و یا اینکه چرا تپش قلب رخ می‌دهد؟

تپش قلب چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم اشاره ای به خطرات تپش قلب داشته باشیم و بگویم که این مسئله در چه زمانی می تواند خطرناک باشد لازم دانسته ایم کمی درباره اینکه اصلا تپش قلب چیست؟ با شما همراهان مرکز قلب دکتر صابری همدانی صحبت کنیم.

در یک تعریف ساده باید بگوییم که تپش قلب، همان ضربان قلب شما است که می توانید آن را بخوبی احساس کنید و در برخی مواقع این احساس را دارید که این ضربان به صورت طبیعی انجام نمی شوند.

زمانیکه شما می گویید تپش قلب دارید دیدگاهی که نسبت به این مسئله دارید با فرد دیگر متفاوت است. چرا که هر کس درباره تپش قلب تعاریف مختلف و خاص خود را دارد.

گاهی اوقات پیش می آید که افراد ضربان های طبیعی قلب را به اشتباه تپش قلب تشخیص می دهند و عنوان می کنند که دچار این مشکل شده اند.

چرا تپش قلب رخ می‌دهد؟

قلب نقش مهمی در بدن انسان و سایر موجودات زنده دارد. کار آن فرستادن خون پُر از اکسیژن و مواد مغذی به سایر اندام های بدن می باشد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، قلب می داند چه زمانی بر اساس پالس‌های الکتریکی به‌ واسطه‌ی گروهی از سلول‌ها به نام سینوآتریال نود فشرده شود.

سلول هایی که به آن ها اشاره کردیم در بطن راست قلب قرار دارند. اگر سینوآتریال‌ها شروع به ارسال پالس‌های الکتریکی ضعیف کنند، ممکن است شما احساس تپش قلب کنید.

خطر تپش قلب
تپش قلب

دلایل که باعث می شوند شما احساس heart beatکنید

دلایل معمول تپش قلب شامل موارد زیر می باشند

  • مصرف زیاد کافئین
  • استرس
  • اضطراب یا حمله پانیک
  • سرماخوردگی و آنفولانزا
  • کمبود خواب
  • مصرف داروهای حاوی مواد محرک
  • انجام حرکات ورزشی سنگین
  • کم خونی
  • فقر آهن

تپش قلب چه زمانی خطرناک است

خب، تا به اینجای کار برایتان شرح دادیم که معنا و مفهوم تپش قلب چیست؟ چرا تپش قلب رخ می دهد و علائمی که با بروز آن ها شما احساس می کنید دچار تپش قلب شده اید را هم برایتان عنوان کردیم.

برای اینکه بهتر بتوانید به پاسخ سوال هایی که در ذهن شما مبنی بر اینکه تپش قلب چه زمانی خطرناک است نقش بسته است برسید، دکتر صابری همدانی متخصص قلب تهران در فیلم زیر هر آنچه که در این مورد نیاز است بدانید را برایتان عنوان کرده اند.

 

تپش قلب علامت مشکلی جدی

با توجه به آنچه که در مطالب بالا و همچنین ویدئو ارائه شده برایتان درباره زمان خطرناک بودن تپش قلب صحبت کرده ایم باید بگوییم که گاهی اوقات این امکان وجود دارد که تپش قلب خبر از مشکلی جدی دهد که باید هر چه سریعتر خود یا شخص مورد نظر را به متخصص قلب برسانید.

پالس‌ها به دلیل آریتمی یا ضربان نامنظم قلب، غیرمعمول می‌شوند که در اصطلاح پزشکی به آن ها مدارهای کوتاه سیستم الکتریکی قلب گفته می شود.

در این شرایط آریتمی باعث می شود که قلب به طور نامنظم شروع به تپیدن کند که در بیشتر مواقع با علائمی همچون موارد زیر همراه می باشد.

  1. احساس ضعف
  2. گیجی و منگی
  3. احساس سبُکی در سر
  4. غش
  5. تنگی نفس
  6. درد در قفسه سینه

درست است که آریتمی در اغلب موارد خطرناک نمی باشد و روش های درمان مشخصی برای آن وجود ندارد اما در برخی مواقع می تواند خطرناک باشد.

تشخیص اینکه آریتمی و ضربان نامنظم قلب برای شما خطرناک هستند یا خیر تشخیصی است که باید توسط بهترین متخصص قلب صورت گیرد آن هم با بررسی و معایناتی که بر روی فرد بیمار انجام داده می شود.

بنابراین توصیه ما به شما دوستان عزیز این است که با مشاهده علائمی که در متن بالا به آن ها اشاره کرده ایم اگر احساس کردید که تپش قلب شما می تواند خبر از یک مشکل قلبی جدی دهد حتما به متخصص قلب مراجعه کنید.

چرا که در برخی اوقات تپش قلب نشان میدهد که شما در اندام خود دارای مشکلی می باشید که تشخیص آن خیلی هم آسان نیست مثلا: غده تیروئیدی شما هورمون هایی همچون تیروکسین و تریدوتیرونین تولید می‌کند که برای برخی از سیستم ها بدن خطرناک می باشند.

تپش قلب علامت مشکلی جدی است
علائم تپش قلب

اگر دچار تیروئید پُرکار هستید باید بدانید که غده تیروئیدی شما میزان زیادی از هورمون تیروکسین تولید می کند که باعث می شود اشتهای شما کاهش پیدا کرده و دچار کاهش وزن ناگهانی و چشمگیری شوید.

زمان مراجعه به پزشک قلب

بهترین زمان مراجعه به دکتر قلب جهت تشخیص علت تپش قلب زمانی است که موارد ذکر شده در مطالب بالا را در خود یا اطرافیان خود مشاهده کرده باشید.

اگر به طور مکرر با انجام فعالیت های روزمره همچون پیاده روی احساس کردید که تپش قلب شما طبیعی نمی باشد این مسئله خطرناک است و باید هر چه سریعتر توسط متخصص قلب معاینه شوید.
همچنین اگر تپش قلب شما با علائمی همچون موارد زیر همراه است در مراجعه کردن به پزشک تعجیل کنید.

  • گیجی و منگی
  • تنگی نفس
  • احساس عدم تعادل
  • غش
  • احساس درد یا ناراحتی در سینه

پیشگیری و درمان heart beat

اینکه شما بخواهید خودسرانه برای تپش قلب خود کاری انجام دهید اصلا درست نیست. حتی اگر احساس میکنید که دچار این مشکل شده اید نیاز است که حتما داروهای مناسب را با تجویز و تشخیص پزشک خوداستفاده کنید.

اصلی ترین کاری که شما می تواند برای پیشگیری و درمان تپش قلب خود انجام دهید این است که عواملی ایجاد کننده تپش قلب را در خود پیدا کنید.

مثلا میزان کافئین هایی که در طول روز مصرف می کنید را کم کنید و به این موضوع دقت داشته باشید که آیا با کم کردن آن تپش قلبتان بهتر شده است یا خیر؟!

یک نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که تپش قلب می تواند با علائم مختلف بسیاری همراه باشد که اغلب نگران کننده نمی باشند.

علائم و نشانه های خطرناک تپش قلب
چه زمان باید به متخصص قلب مراجعه کرد؟
در نهایت اینکه

امید است که با ارائه مطالب عنوان شده در این مقاله توانسته باشیم به پرسش های شما مبنی بر اینکه تپش قلب چه زمانی خطرناک است؟ و اینکه چرا تپش قلب رخ می‌دهد؟ پاسخ داده باشیم. در صورتیکه همچنان درباره این مسئله برایتان سوالی مطرح است می توانید از طریق سایت drsaberihamedani.com با مشاوران ما در میان بگذارید.

[faq title=”سئوالات مربوط به تپش قلب چه زمانی خطرناک است؟” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا استرس می تواند باعث شدت تپش قلب شود؟” number=”1″]گرچه استرس نمی تواند به طور مستقیم باعث این مسئله بشه، اما می تواند تأثیر زیادی بر سلامت قلب شما بگذارد و حتی باعث ایجاد حمله قلبی در شما شود. [/faq_item][faq_item title=”چه چیزی حمله قلبی خفیف تلقی می شود؟” number=”2″]حمله قلبی خفیف قسمت نسبتاً کمی از عضله قلب را تحت تأثیر قرار می دهد یا آسیب دائمی قلبی زیادی ایجاد نمی کند. دلیل این امر این است که انسداد شریان کرونر در یک شریان کوچک اتفاق می افتد که قسمت کوچکی از عضله قلب را تأمین می کند.[/faq_item][faq_item title=”آیا یک فرد سالم می تواند دچار تپش قلب شدید و حمله قلبی شود؟” number=”3″]بسیاری از افراد به ظاهر کاملاً سالم “ناگهان” دچار شدت تپش قلب و حملات قلبی می شوند زیرا عروق آنها کاملاً سالم نیستند و آنها این را نمی دانند.[/faq_item][/faq]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *