شایع ترین بیماری قلبی

شایع ترین بیماری های قلبی

در حال حاضر بیشترین علت مرگ و میر در جهان بیماری های قلبی و عروقی است. به علت سبک نا درست زندگی مشکلات قلبی به سرعت در حال گسترش است و در جوامع مختلف فراگیر میشود.

البته لازم است به این نکته توجه کنید بیماری های قلبی و عروقی با بیماری هایی که صرفا خود قلب را درگیر میکند متفاوت است. بیماری های قلبی و عروقی به بررسی مشکلات قلبی و عروق کرونری می پردازد اما بیماری های قلبی صرفا به مشکلات خود قلب و عملکرد قلب می پردازد. در این مطلب شایع ترین بیماری های قلبی را توسط بهترین متخصص قلب بررسی میکنیم.

[faq title=”عنوان سئوالات” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا ممکن است فردی که سابقه بیماری قلبی نداشته به یکباره دچاره عارضه قلبی شود؟” number=”1″]بله این احتمال وجود دارد. اگر خون رسانی به قلب برای کوتاه ترین زمان ممکن هم قطع شود، ممکن است برای فرد مشکلاتی همچون ایست یا سکته قلبی به وجود آید و فرد دچار عارضه شود. در این حالت بهترین کار تماس با اورژانس است. برای بیماران قلبی چند دقیقه پس از بروز مشکل زمان طلایی محسوب میشود و شاید اگر به سرعت به اوضاع آنها رسیدگی نشود دچار مشکلات جبران نا پذیری شوند[/faq_item][faq_item title=”اگر در هنگام ورزش و فعالیت ضربان قلب بالا داشتیم یعنی به بیماری آریتمی دچار هستیم؟” 2number=”3″]در هنگام ورزش و فعالیت های بدنی شدید، چون بدن در حال سوخت و ساز است و شما فعالیت میکنید طبیعی است که ضربان قلب بالا باشد. چرا که قلب باید با سرعت بیشتری خون را به همه نقاط بدن برساند. ضربان قلب بالا زمانی خطرناک اسن که شما در حالت استراحت و بدون فعالیت بدنی باشید. البته توجه کنید که اگر استرس داشته باشید نیز ممکن است ضربات قلب شما بالا رود حتی اگر فعالیت بدنی نداشته باشید.[/faq_item][faq_item title=”آیا عمل تعویض دریچه میترال همیشه موفقیت آمیز است؟” number=”3″]اگر آسیب به دریچه میترال شدید باشد و پزشک نتواند با عمل جراحی آسیب به دریچه را از بین ببرد. ممکن است برای جبران آسب وارده تصمیم بگیرد دریچه میترال مشکل دار را با دریچه مصنوعی تعویض کند تا مشکل بیمار رفع شود.[/faq_item][/faq]

ضربان قلب نرمال
ضربان قلب

بیماری قلبی چیست؟

شرایطی که به طور کلی عملکرد قلب را تحت تاثیر قرار دهد، و باعث شود قلب نتواند به فعالیت روزانه و معمول خودش بپردازد نوعی از بیماری قلبی است. این مشکلات و بیماری ها می تواند مادرزادی باشد و از بدو تولد وجود داشته باشد و هم ممکن است در طول زمان به علت های متفاوتی به وجود آیند.

بیماری قلبی که در طول مدت زمان زندگی فرد ممکن است به وجود آیند می توانند علت های مختلف و متفاوتی داشته باشند. علت هایی مانند فشار خون بالا،رژیم غذایی نادرست،اضافه وزن، عدم فعالیت فیزیکی، دیابت، دخانیات و خیلی عوامل دیگر می تواند باعث بروز مشکلات قلبی شود و زندگی و سلامت قلب فرد را تحت الشعاع قرار دهد.

عوارض بیماری های قلبی در بلند مدت تاثیر خودش را بر زندگی فرد میگذارد. بیماری های قلبی ممکن است باعث بروز عوارضی مانند حمله قلبی، سکته قلبی یا نا مرتب بودن ضربان قلب شود.

انواع بیماری های قلبی

  1. بیماری های قلبی مادر زادی
  2. بیماری قلبی که به علت شرایط زندگی فرد به وجود می آید(اکتسابی)

بیماری قلبی مادرزادی

این نوع از بیماری های قلبی در هنگامی که نوزاد متولد میشود وجود دارد و به محض تولد پزشکان برای درمان آن اقدامات لازم را انجام میدهند بیماری هایی مانند نقص دیواره قلبی، نقص انسداد و یا سیانوتیک از انواع بیماری های قلبی مادرزادی هستند.

مشکلات قلبی
انواع مشکلات قلبی

بیماری های اکتسابی

  • ضربان قلب نا منظم (Arrhythmia): آریتمی قلب به معنای ضربان نا منظم قلب است. نا منظم بودن پالس های الکتریکی قلب را با عنوان بیماری آریتمی می شناسند. در این بیماری ممکن است ضربان قلب شما یا خیلی بالا باشد و یا بسیار پایین باشد. معمولا بیماری قلبی آریتمی بی ضرر است، اما اگر این نا منظم بودن ضربان قلب در طولانی مدت اتفاق بیافتد می تواند پیامد های خطرناکی برای سلامتی فرد داشته باشد.

البته ناگفته نماند همه ما ضربان نامنظم قلب را در موقعیت هایی مختلفی تجربه کرده ایم، و نباید این نامنظم بودن مقطعی و کوتاه مدت با بیماری آریتمی اشتبه گرفته شود.

  • کاردیومیوپاتی: بیماری که مربوط به عضلات و ماهیچه های قلب است. به وجود آمدن مشکل برای عضلات قلب باعث میشود قلب نتواند به نحو احسنت کار خود را انجام دهد و خون را پمپاژ کند و باعث بروز مشکلات و خطرات بسیاری برای بدن شود.
  • نارسایی قلب: وظیفه قلب پمپاژ خون به نقاط مختلف بدن و بر اساس آن حفظ حیات بدن است. هر مشکلی که باعث شود این پمپاژ با مشکل مواجه شود نوعی از بیماری نارسایی قلب است. محدوده این بیماری می تواند بسیار گسترده باشد. بهتر است برای تشخیص درست و بدون نقض بیماری خود به پزشکی مراجعه کنید که تجربه و تبحر کافی در این زمینه را داشته باشد.
  • حمله قلبی: حتما شما هم واژه حمله قلبی یا سکته قلبی را شنیده اید و به کرات با آن مواجه شده اید. سکته یا حمله قلبی زمانی رخ میدهد که فرآیند خون رسانی به قسمتی از قلب به طور ناگهان قطع میشود. هنگامی که به قسمتی از قلب خون توسط عروق کرونری نرسد باعث میشود آن قسمت از فعالیت باز بماند و به عبارتی از بین برود. که این امر در عملکرد کلی قلب تاثیر میگذارد.
  • رماتیسم قلبی: یکی از بیماری های التهابی قلبی است که در آن دریچه های قلب آسیب میبینند. اغلب این بیماری بر روی دریچه میترال اثر میگذارد و باعث تنگی آن میشود. این بیماری در اثر تب حاد رماتیسمس اتفاق می افتد و اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند قبلا به بیماری تب رماتیسمی دچار شده اند.
  • درمان بیماری قلبی
    درمان بیماری قلبی شدید

درمان بیماری های قلبی

برای درمان بیماری های قلبی به هیچ عنوان به صورت خود سر و خود درمانی عمل نکنید. بعضی از مشکلات قلبی اگر به موقع و به سرعت درکان نشوند ممکن است برای شما مشکلات و پیامد های غیر قابل بازگشتی داشته باشد. بهتر است برای درمان و پیشگیری بیماری های قلبی یک پزشک متخصص قلب انتخاب کنید و به صورت دوره ای برای انجان چکاپ و معایته به ایشان مراجعه کنید.

پیشگیری از بیماری های قلبی

برخی افراد هستند که به علت وراثت به بیماری های قلبی دچار میشوند، این افراد هر مقدار هم که به سلامت سبک زندگی خود توجه کنند باز هم دچار بیماری های قلبی میشوند. اینگونه افراد با توجه به سابقه وراثت خود بهتر است همیشه تحت نظر پزشک متخصص قلب باشند تا در صورت بروز مشکل و بیماری، پزشک آن را سریعا تشخیص دهد و اقدام به درمان آن کند.

اما برخی افراد به علت شیوه نادرست زندگی به بیماری های قلبی دچار میشوند. شما می توانید با حذف غذا های چرب و با کلسترول بالا، افزایش فعالیت بدنی و کاهش مصرف دخانیات به سلامت قلب خود کمک کنید. همه ما میدانیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

سخن آخر

بیماری های قلب طیف وسیعی از مشکلات قلبی را شامل میشود. پزشک متخصصص قلب با سابقه و تجربه کافی که در این امر دارد، می تواند در کوتاه ترین زمان مشکل شما را تشخیص دهد و ادام به درمان شما کند. فراموش نکنید اگر مشکل شما زود تشخیص داده شود معمولا روند درمان کوتاه تر است و شما زودتر سلامتی خود را بدست می آورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

admin