علائم آنژین پکتوریس قلبی

آنژین پکتوریس قلبی

آنژین پکتوریس قلبی چیست؟

به ساده ترین شکل ممکن می توان گفت که آنژین پکتوریس قلبی به درد و ناراحتی قفسه سینه گفته می شود که مدام حالت برگشت دارد. درباره عوامل آنژین سینه ای در ادامه بیشتر توضیح داده شده است.

این مسئله زمانی اتفاق می افتد که بخشی از قلب شما خون و اکسیژن کافی را نتوانسته باشد دریافت کرده باشد. آنژین پکتوریس که به آن آنژین سینه نیز گفته می شود یکی از علائم بیماری عروق کرونر می باشد که برای تشخیص صد در صد آن نیاز است که به دکتر قلب تهران یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنید تا با معاینات لازم بتوانند روند تشخیص و درمان را برای شما در پیش بگیرند.

می دانید که عروق کرونر زمانی برای فرد رخ می دهد که شریان های حمل کننده خون به قلب به دلیل تصلب شرایین یا لخته شدن خون، باریک و مسدود می شوند. همچنین می تواند به دلیل پلاک های ناپایدار، جریان خون ضعیف از طریق دریچه قلب تنگ، کاهش عملکرد پمپاژ عضله قلب و همچنین اسپاسم عروق کرونر رخ دهد.

انواع آنژین پکتوریس

خب، دانستید که آنژین پکتوریس قلبی چیست؟ و چگونه در شما رخ می دهد. این آنژین دارای دو نوع بسیار شایع می باشد که در ادامه بیشتر به آن ها اشاره کرده ایم.

  1. آنژین سینه ای واریانت
  2. آنژین میکروواسکولار
علت آنژین قلبی
آنژین قلبی

آنژین سینه ای واریانت

  • این نوع آنژین نادر است
  • تقریباً فقط در زمان استراحت رخ می دهد
  • اغلب یک دوره فعالیت بدنی یا استرس عاطفی را دنبال نمی کند
  • می تواند بسیار دردناک باشد و معمولاً بین نیمه شب تا 8 صبح اتفاق می افتد.
  • مربوط به اسپاسم عروق است
  • در زنان بیشتر دیده می شود
  • با داروهایی مانند مسدود کننده های کانال کلسیم می توان به آنها کمک کرد. این داروها به اتساع عروق کرونر و جلوگیری از اسپاسم کمک می کنند.

آنژین میکروواسکولار

  • این نوع آنژین قلبی اخیراً کشف شده است
  • افراد مبتلا به این بیماری درد قفسه سینه دارند اما انسداد شرایین کرونر در آن ها مشخص نیست
  • متخصصین قلب بر این عقیده هستند که این درد ناشی از عملکرد ضعیف رگهای خونی کوچک قلب و همچنین بازوها و پاها است.  با برخی از همان داروهایی که برای آنژین سینه ای استفاده می شود قابل درمان است
  • یک بار سندرم X نامیده می شد
  • در زنان بیشتر دیده می شود

عوامل آنژین سینه ای

همانطور که قبل تر هم عنوان کرده ایم آنژین پکتوریس قلبی زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب شما خون و اکسیژن کافی را دریافت نکرده باشد.

به این خون رسایی ناکافی در علم پزشکی ایسکمی گفته می شود. بنابراین می توان اینگونه عنوان کرد که اصلی ترین عامل آنژین پکتوریس یا همان آنژین سینه خون رسانی ناکافی به قلب می باشد.

خطرات آنژین پکتوریس قلبی
انواع آنژین پکتوریس قلبی

چه کسانی در معرض خطر آنژین سینه ای قرار دارند؟

از آنجایی که آنژین سینه ای یکی از علائم بیماری عروق کرونر می باشد بنابراین بیشتر افرادی را تحت تاثیر قرار خواهد دارد که عضله قلب آن ها نیاز به خون و اکسیژن بیشتری دارد.

انجام فعالیت هایی همچون موارد زیر خطر ابتلا به این آنژین را در سایر افراد نیز بیشتر خواهد کرد.

  1.  فعالیت بدنی
  2. استرس عاطفی
  3. سرما و گرمای شدید
  4. وعده های غذایی سنگین
  5. نوشیدن بیش از حد الکل
  6. سیگار کشیدن

علائم آنژین سینه ای

  • درد فشرده(درد قفسه سینه زیر استخوان سینه)
  • درد در قسمت فوقانی کمر
  • درد دو بازو، گردن یا لوب گوش
  • درد بازوها، شانه ها، فک، گردن یا پشت شما
  •  تنگی نفس
  • ضعف و خستگی
  • احساس ضعف

به خاطر داشته باشید که درد ناحیه قفسه سینه مربوط به آنژین معمولا در چند دقیقه با کمی استراحت کردن و مصرف داروهای قلبی که بهترین متخصص قلب برای شما تجویز کرده است همچون نیتروگلیسیرین تسکین پیدا خواهد کرد.
بنابراین اگر مبتلا به آنژین می باشد احتمال حمله قلبی در شما زیاد می باشد. پس نیاز است که هرگونه علائم و مشکلی را در قفسه سینه و قلب خود جدی بگرید.

تشخیص آنژین پکتوریس قلبی

برای تشخیص صحیح اینکه شما به آنژین پکتوریس قلبی مبتلا می باشید یا خیر نیاز دارد تا شما آزمایش های زیر را انجام دهید.

  1. الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب
  2.  تست استرس
  3. کاتتریزاسیون قلب
  4.  ام آر آی قلب
  5. سی تی اسکن کرونر
آنژین قلبی چیست؟
علائم آنژین قلبی
الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

یکی از آزمایش هایی که بهترین متخصص قلب برای تشخیص اینکه آیا شما به آنژین پکتوریس مبتلا می باشید یا خیر برایتان تجویز خواهد کرد گرفتن نوار قلب می باشد که در اغلب تشخیص های مربوط به بیماری های قلبی شایع است.

نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام در واقع فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می کند، ریتم های غیر طبیعی (آریتمی) را نشان می دهد و آسیب عضله قلب را تشخیص می دهد.

تست استرس

برای انجام تست استرس از شما خواسته می شود که روی تردمیل یا دوچرخه ثابت پدال بزنید تا به کمک این تست توانایی قلب شما کنترل شود.

میزان تنفس و فشار خون شما با این آزمایش به خوبی نیز کنترل می شود.

کاتتریزاسیون قلب

با استفاده از این روش، یک سیم به عروق کرونر منتقل می شود. بعد ماده حاجب به سرخرگ شما تزریق می شود.

تصاویر اشعه ایکس برای تعیین محل باریک شدن، انسداد و سایر ناهنجاری های عروق خاص گرفته می شود.

ام آر آی قلب

از دیگر آزمایش های مروبط به آنژین سینه ای انجام ام آر آی می باشد. این آزمایش می تواند میزان جریان خون در عضله قلب را پیدا کند.

سی تی اسکن کرونر

با انجام آزمایش سی تی اسکن کرونر میزان کلسیم و پلاک داخل رگ های خونی قلب به درستی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

راه های پیشگیری از آنژین

شما می توانید با انتخاب سبک زندگی سالم روند این مریضی را به تاخیر انداخته و یا به طور کلی از مبتلا شدن به آنژیِن پکتوریس قلبی جلوگیری کنید.

تنها کافی است که برای سبک زندگی سالم کارهای زیر را انجام دهید.

  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • فعالیت بدنی و ورزش
  • مدیریت استرس
  • نکشیدن سیگار
  • تلاش برای داشتن یک وزن سالم
  • درمان هر بیماری مرتبط مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و اضافه وزن
آنژین پکتوریس قلبی چیست؟
تشخیص آنژین پکتوریس قلبی
در نهایت اینکه

آنژیِن پکتوریس قلبی درد ناحیه قفسه سینه است که امکان بازگشت زیادی دارد و این مسئله زمانی رخ می دهد که قلب نتوانسته باشد خون و اکسیژن کافی را دریافت کند.

عوامل آنژین سینه ای یا آنژین پکتورس در افراد مختلف متفاوت می باشد.

این بیماری همراه با دردهای فشرده همراه است و دارای دو نوع آنژین سینه ای واریانت و آنژین میکروواسکولار می باشد.

متداول ترین دارویی که طبق تجویز بهترین متخصص قلب می تواند برای تسکین و درمان این بیماری از آن استفاده کنید نیتروگلیسرین می باشد.

به خاطر داشته باشید که برای کنترل و به نوعی پیشگیری از این بیماری باید بتوانید عوامل آنژین سینه ای را به درستی تشخیص داده و فشار خون بالای خود را به خوبی مدیریت و کنترل کرده و سبک زندگی سالمی را در بر بگیرید.

[faq title=”سئوالات مربوط به آنژین پکتوریس قلبی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آنژین یک بیماری است؟” number=”1″]آنژین یک بیماری نیست. بلکه یک علامت از یک مشکل اساسی قلب است.
انواع مختلفی از آنژین وجود دارد از جمله آنژین ریز عروقی، آنژین Prinzmetal، آنژین پایدار، آنژین ناپایدار و آنژین واریانت.
[/faq_item][faq_item title=”آنژین سینه ای قابل درمان است؟” number=”2″]نوع درمان بستگی به شدت آنژین دارد. اگرچه هیچ درمانی برای بیماری عروق کرونر قلب یا راهی برای از بین بردن آترومای تجمع یافته در رگ ها وجود ندارد، اما درمان ها و تغییر در سبک زندگی شما می تواند به جلوگیری از بدتر شدن وضعیت و علائم کمک کند.[/faq_item][faq_item title=”علت اصلی آنژین چیست؟” number=”3″]
علت اصلی نرسیدن خون کافی و لازم به عضله قلب می باشد و این مسئله زمانی اتفاق م یافتد که یک یا چند شریان قلب باریک یا مسدود شده باشند.
آنژین معمولاً باعث ایجاد فشار ناراحت کننده یا درد در مرکز قفسه سینه می شود.
[/faq_item][/faq]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *