ارتباط تیروئید با عارضه های قلبی

یکی از مراجعین به مرکز قلب دکتر صابری همدانی این مسئله را مطرح کرده است که به علت داشتن تیروئید دچار بیماری قلبی شده است. از آنجایی که اکثریت بیماران قلبی از ارتباط تیروئید با عارضه های قلبی بی اطلاع می باشند ما تصیم گرفته ایم که در این مقاله به این موضوع اشاره ای داشته باشیم.

تیروئید چیست؟

به طور کلی می توان اینگونه عنوان کرد که، تیروئید یک نیروگاه کوچک است. غده ای  که در پایه گردن قرار دارد و هورمون هایی را آزاد می کند که نحوه استفاده از انرژی کل بدن را کنترل می کنند و بر روی مجموعه ای از اندام ها در سراسر بدن از جمله قلب تأثیر می گذارد.

دو اختلال تیروئید وجود دارد که هر یک از آن ها دارای علائم و نشانه های مختلفی می باشند. تیروئید کم کار و تیروئید پرکار.

درباره تیروئید کم کار باید به این مسئله اشاره داشته باشیم که نادیده گرفتن آن میتواند باعث نارسایی قلبی شود.

انواع بیماری تیروئید
بیماری تیروئید

علائم و نشانه های قلبی عروقی بیماری تیروئید

بدون شک نمی دانید که علائم و نشانه های قلبی عروقی بیماری تیروئید از مهم ترین یافته های بالینی می باشند که با مکانیسمی که دارند و نوع عملکردشان می توانند باعث مشکلات مختلفی همچون موارد زیر شوند.

  1. تغییرات خروجی قلب
  2. انقباض قلبی
  3. فشار خون
  4. مقاومت عروقی
  5. اختلالات ریتمی که ناشی از اختلال عملکرد تیروئید است

اهمیت شناخت اثرات بیماری تیروئید بر روی قلب نیز از این نظر ناشی می شود که ترمیم عملکرد طبیعی تیروئید اغلب همودینامیک غیرطبیعی قلب و عروق را برعکس می کند.

آزمایش عملکرد تیروئید

برای اینکه تشخیص داده شود که شما دچار نوع پرکار یا کم کار تیروئید می باشید نیاز است آزمایش های مخصوصی را انجام دهید تا عملکرد تیروئید و ارتباط تیروئید با عارضه های قلبی را بهتر بتوان تشخیص داد.

آزمایش ها و بررسی های پزشکی در دسترس نشان میدهند بر اساس مکانیسم حلقه “بازخورد” کلاسیک که لووتیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) سنتز هیپوفیز و آزاد سازی تیروتروپین، هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) را تنظیم می کنند.

با استفاده از یک آزمایش TSH بسیار حساس امکان ایجاد تشخیص وجود دارد. بیماری تیروئید اساساً در هر مورد. 9،10 در بیماران کم کاری تیروئید، عدم وجود بازخورد T4 منجر به سطح TSH> 20 mIU / L می شود.

در حالی که در کم کاری تیروئید خفیف یا تحت بالینی سطح TSH بین 3 تا 20 mIU / L با نرمال است سطح T4 و T3. 9،11 در مقابل ، همه اشکال پرکاری تیروئید با سطوح TSH همراه است که به 0/1 میلی آمپر در لیتر سرکوب می شوند.

راه های تشخیص بیماری تیروئید
انواع بیماری تیروئید

ارتباط تیروئید با عارضه های قلبی

حال که با بیماری تیروئید و آزمایش های مربوط به عملکرد آن تا حدودی آشنا شدید می خواهیم اشاره ای به ارتباط تیروئید با عارضه های قلبی که بحث اصلی این مقاله است داشته باشیم.

متاسفانه باید بگوییم که مشکلات مربوط به تیروئید به طور کاملا مستقیم می توانند در روند افزایش بیماری های قلبی تاثیر گذار باشند.

بنابراین بهترین کاری که افراد مبتلا به تیروئید باید انجام دهند تا خیالشان آسوده شود این است که حتما با مراجعه به بهترین متخصص قلب یک چکاپ قلبی شوند. چرا که تیروئید می تواند موجب افزایش فشار خون  شود و یا در کلسترول خون تاثیر بگذارد.

تیروئید کم کار
تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب

تاثیر کم کاری تیروئید بر قلب

در مطالب بالا به این مسئله اشاره کرده ایم که تیروئید دارای دو اختلال کم کار و پر کار می باشد که هر یک به شکل های مختلفی منجر به عارضه های قلبی می شوند.

کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید نتوانسته باشد به میزان کافی هورمون تیروئید مورد نیاز را برای بدن تولید کند.

از آنجایی که هورمون های تیروئید مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن می باشند اگر سطح تیروکسین کم باشد، بسیاری از عملکردهای بدن کند می شود.

متاسفانه آمارهایی که از این نوع تیروئید در دسترس می باشند نشان می دهند که بین 1٪ تا 2٪ افراد مبتلا به تیروئید، بیشتر زنان به این بیماری مبتلا می باشند که نیاز به هورمون تیروئید جایگزین دارند، که باید علائم آنها را کاهش دهد و از قلب آنها محافظت کند.

این نوع تیروئید به روش های مختلف می تواند بر روی قلب تاثیر بگذارد که به شرح زیر می باشد.

  • ضربان قلب  را کند می کند
  • باعث انعطاف پذیری کمتر عروق نیز می شود
  • گردش خون در بدن افزایش می دهد.
  • سطح کلسترول را افزایش داده و منجر به تنگ شدن رگ ها می شود
تیروئید پرکار
تاثیر پرکاری تیروئید و قلب

تاثیر پرکاری تیروئید و قلب

پرکاری تیروئید زمانی رخ میدهد که غده تیروئید شما بیشتر از آنچه که برای بدن لازم است تیروئید تولید می کند که تولید این هورمون های اضافه بر سیسیتم بدن تاثیر منفی می گذارند.

علائمی که تیروئید پرکار از خود به همراه دارد شامل:عصبی بودن، تپش قلب ناشی از ضربان قلب سریع، احساس گرما در هنگام راحتی دیگران، مشکل خواب و کاهش وزن می باشد.

در نظر داشته باشید که اگر تیروئید پرکار درمان نشود باعث به وجود آمدن مشکلات قلبی در شما خواهد شد که شایع ترین آنها عبارتند از:

  • تاثیر تیروئید بر ریتم های غیر طبیعی قلب
  •  فشار خون بالا
  •  درد قفسه سینه
  •  نارسایی قلبی
ارتباط تیروئید با عارضه های قلبی
علائم قلبی عروقی بیماری تیروئید
در نهایت اینکه

چنانچه با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله به پرکار و کم کار بودن تیروئید خود مشکوک هستید و یا یکی از علائم عنوان شده در این مقاله را دارید نیاز است که حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

فراموش نکنید که نادیده گرفتن علائم و مشکلاتی که به علت پرکار و کم کار بودن تیروئید برای شما به وجود می آید می تواند باعث بروز مشکلات قلبی شود بنابراین ارتباط تیروئید با عارضه های قلبی را جدی بگیرید و با مراجعه به بهترین متخصص قلب یک چکاپ کامل انجام دهید تا از سلامت قلب خود اطمینان بدست آورید.

[faq title=”سئوالات مربوط به ارتباط تیروئید با عارضه های قلبی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا مشکلات تیروئید می تواند مشکلات قلبی ایجاد کند؟” number=”1″]هورمون تیروئید بر قدرت و سرعت ضربان قلب، فشار خون و سطح کلسترول شما تأثیر می گذارد. در نتیجه، عملکرد نادرست غده تیروئید می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که به عنوان بیماری قلبی تلقی می شوند و یا بیماری قلبی موجود را می توانند بدتر کنند.
[/faq_item][faq_item title=”چه عارضه قلبی با پرکاری تیروئید همراه است؟” number=”2″]برخی از عوارض احتمالی مربوط به قلب در پرکاری تیروئید کنترل نشده عبارتند از: آریتمی،فیبریلاسیون دهلیزی،اتساع قلب(افزایش اندازه حفره های قلب، که در واقع عضله قلب را نازک می کند)، نارسایی احتقانی قلب وایست ناگهانی قلب.[/faq_item][faq_item title=”کم کاری تیروئید چگونه باعث نارسایی احتقانی قلب می شود؟” number=”3″]کم کاری تیروئید می تواند منجر به کاهش برون ده قلبی ، افزایش مقاومت عروقی سیستمیک، کاهش انطباق شریانی و تصلب شرایین شود. اختلال در شل شدن عضله قلب، کاهش ضربان قلب و کاهش حجم سکته مغزی به نارسایی قلبی در کم کاری تیروئید کمک می کند.
[/faq_item][/faq]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *