بیماران قلبی از نوشیدن چای پررنگ پرهیز کنند

سوالی که ممکن اس برای بسیاری از بیماران قلبی پیش آمده باشد این است که چرا می گویند بیماران قلبی از نوشیدن چای پررنگ پرهیز کنند؟ آبا نوشیدن چای برای قلب ضرر دارد؟ علت تاکیدکردن روی این مسئله چه چیز می تواند باشد؟

چای پررنگ نخورید

در میان نوشیدنی هایی که در طول روز تمایل به خوردن آن ها بسیار زیاد می باشد بعد از آب، چای است که در میان مردم ایران و ترکیه طرفدارن بسیار زیادی دارد.

خوردن چند استکان چای در طول روز می تواند نیاز شما را برطرف کند؟ خوردن چای همانطور که می تواند مفید باشد ضررهایی را نیز با خود به همراه دارد.

شاید بارهای شنیده اید که گفته اند خوردن چای پررنگ برای بدن ضرر دارد و خطرناک می باشد. برخی از شما شاید این مسئله را جدی گرفته باشید و برخی دیگر چندان اهمیتی به این موضوع ندهید.

شاید برایتان چای سوال باشد که چای یک نوشیدنی طبیعی است که معمولا در طب سنتی رای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها از آن استفاده می شود پش چطور می تواند برای قلب ضرر داشته باشد؟

ما قصد داریم امروز و در این مقاله از سری مقالات مرکز قلب دکتر صابری همدانی متخصص قلب تهران درباره اینکه چرا بیماران قلبی نباید چای پررنگ مصرف کنند بیشتر با شما صحبت کنیم.

مضرات چای پررنگ
چای پررنگ نخورید

نوشیدن چای پررنگ برای بیماران قلبی مضر است

همانطور که قبل تر هم اشاره کرده ایم چای دارای خواص بسیار زیادی می باشد اما تحقیقات و آمارهای در دسترس نشان داده اند که خوردن بیش از اندازه چای آن هم چای پررنگ مشکلات زیادی را همچون کم خونی به وجود می آورد.

نوشیدن چای زیاد از نوع پررنگ آن باعث کم خونی در افراد می شود زیرا که آهن موجود در بدن را جذب خواهد کرد و همین موضوع باعث کاهش بروز خون در بدن می شود.

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که حتما باید در نوشیدنی های روزانه خود چای داشته باشید بهتر است که به چای نوشیدن چای پررنگ، چای کم رنگ بنوشید.

کم خونی خود عامل بسیاری از مشکلات دیگر در بدن می شود که با خوردن چای پررنگ ممکن است بسیار زیاد شوند. مثلا ریزش مو که ارتباط بسیار نزدیکی با کم خونی دارد یا مواردی همچون موارد زیر:

  1. کم اشتهایی
  2. عصبانیت
  3. کاهش حواس و قوای جسمانی
  4. بی‌حوصلگی
  5. و خستگی زودرس

از جمله مواردی هستند که به علت کم خونی در شما به وجود می آیند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کم خونی می تواند بر روند قلب نیز تاثیری زیادی بگذارد به همین خاطر است که اغلب متخصصین قلب به بیماران قلبی خود توصیه می کنند که خوردن چای پررنگ پرهیز کنند.

مضرات نوشیدن چای پررنگ برای بیماران قلبی
مضرات نوشیدن چای پررنگ

چرا چای پررنگ نخوریم؟

افراد بسیاری که مایل به نوشیدن چای پررنگ می باشند و از اطرافیان خود شنیده اند که خوردن چای پررنگ برای بدن ضرر دارد برایشان این سوال بدون شک پیش خواهد آمد که چرا نباید چای پررنگ بنوشند؟

چای، همان چای است و پررنگ و کم رنگ بودن آن فرقی ندارد. اگر چای پررنگ خطرناک و مضر است بنابراین چای کم رنگ هم نباید مفید باشد!

همانطور که در ابتدای این مقاله هم اشاره کرده ایم چای جزء نوشیدنی های پرطرفدارن بسیاری از کشورها از جمله ایران و ترکیه می باشد که برای پذیرایی از میهمان های خود نیز در مراسم های مختلف جزء اصلی ترین نوشیدنی هایی است که سرو می شود.

درست است که چای فواید مختلف زیادی دارد اما با رعایت نکردن اصول مصرف آن ها نه تنها برای بدن مفید نمی باشد بلکه آسیب های را به همراه خواهد داشت.

افرادی که در زمینه تغذیه فعالیت و تخصص دارند( متخصصین تغذیه) عنوان کرده اند که خوردن چای پررنگ معمولا برای بدن مناسب نیست آن ها تاکید کرده اند که بیماران قلبی از نوشیدن چای پررنگ پرهیز کنند.

اغلب ما عادت کرده ایم که بلافاصله بعد از خوردن غذای روزانه خود حتما یک استکان چای هم بنوشیم. رعایت نکردن همین فاصله زمانی بین خردن غذا و چای می تواند برای بدن مشکلات زیادی را به وجود آورد.

این مسئله را به خاطر داشته باشید که اگر دارای معده حساسی می باشید نباید بلافاصله بعد از خوردن غذا چای بنوشید زیرا این کار باعث ترشح اسید معده خواهد شد و ممکن است دچار زخم معده شوید.

بیماران قلبی از نوشیدن چای پررنگ پرهیز کنند

تا به اینجای کار متوجه شدیم کهنوشیدن چای برای قلب ضرر دارد، نوشیدن چای پررنگ چه مضراتی دارد و اینکه چرا نباید چای پررنگ بخوریم.

حال میخواهیم به سراغ آن دسته از دوستان عزیزی که دچار مشکلات قلبی می باشند برویم و برای آن ها توضیح دهیم که چرا بیماران قلبی از نوشیدن چای پررنگ باید پرهیز کنند.

همکاران ما در زمینه های مختلف پزشکی که فعالیت دارند مخصوصا در زمینه قلبی به آن دسته از بیماران خود که مستعد آریتمی قلبی می باشند همیشه توصیه می کنند که داروهای ضدآریتمی خود را به موقع مصرف کنند و از مواردی که به کاهش روند پیشرفت این بیماری به آن ها کمک میکند مانند موارد زیر پرهیز کنند.

  • پرهیز از مصرف مواد محرک نظیر سیگار
  •  کافئین
  •  الکل
  •  چای پررنگ
  •  قرص های اکستازی
  • مواد محرک آمفتامین
  •  کوکائین

مواردی که به آن ها در متن بالا اشاره کرده ایم از مهم ترین مواردی هستند که خطر بروز آریتمی را در شما کاهش می دهند.

بنابراین باتوجه به علائم و نشانه هایی که از این نوع بیماری قلبی دارید با مراجعه به متخصص قلب و با معایناتی که بر روی شما صورت می گیرد عنوان خواهد شد که آیا دچار مشکل قلبی آریتمی می باشید یا خیر.

اگر به این بیماری قلبی مبتلا هستید برای سلامت قلب خودتان هم که شده بهتر است پرهیزهای مهم که توسط دکتر متخصص به شما گفته می شود مثلا نخوردن چای پررنگ را رعایت کنید.

لازم است بدانید که آریتمی بطنی اعم از تاکی کاردی بطنی که نشان دهنده افزایش ضربان قلب می باشد و فیبریلاسیون بطنی خطرناکترین نوع آریتمی ها هستند پس رعایت پرهیزات عنوان شده بسیار اهمیت دارند.

چای پررنگ نخورید
بیماران مبتلا به آریتمی چای پررنگ نخورند

چای سیاه برای قلب هم خوب است هم ضرر دارد

پیشنهاد و توصیه ما، در مرکز قلب دکتر صابری همدانی متخصص قلب تهران به شما دوستان علاقه مند به نوشیدن چای این است که حتما در انتخاب نوع چای خود دقت کنید.

خوردن چای سیاه که در اولویت تمام چای ها قرار دارد برای قلب شما هم می تواند مفید باشد و هم ضررهایی را به همراه دارد.

اغلب ما این موضوع را درمورد چای سیاه می دانیم که از نمونه چای هایی است که به طور گسترده اکسید می شود و علت رنگ سیاه آن نیز همین مسئله است.

تمام چای های سیاه کافئین دارند ، که اگر فشار خون بالا یا ضربان قلب سریع داشته باشید نوشیدن آن گزینه چندان مناسبی برای شما نمی باشد.

فراموش نکنید که نوشیدن هر نوع چای که باعث شود شما دچار تپش قلب شوید و ضربان قلب شما سریعتر از حد نرمال بزندبسیار خطرناک می باشد و باید نوشیدن آن را متوقف کنید.

به خاطر داشته باشید که نوشیدن بیش از اندازه چای سیاه باعث کاهش لخته شدن خون و افزایش احتمال کبودی و خونریزی در شما می شود.

با توجه به اینکه نوشیدن چای برای قلب ضرر دارد باید بگوییم که خوردن چای سبز به مراتب بهتر از چای سیاه می باشد. در تولید چای سبز هیچگونه اکسیداسیون وجود ندارد. به همین خاطر است که برخی از پزشکان به بیماران خود نوشیدن چای سبز را بیشتر از چای سیاه توصیه می کنند.
نوشیدن چای سبز به کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید کمک می کند و همچنین برای بیماران قلبی خطر کمتری دارد.

فواید چای سیاه برای قلب
چای سیاه برای قلب هم خوب است هم ضرر دارد
در نهایت اینکه

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم برایتان علت اینکه چرا نوشیدن چای برای قلب ضرر دارد و  بیماران قلبی از نوشیدن چای پررنگ پرهیز کنند را بخوبی شرح داده باشیم.

چنانچه شما دوستان و همراهان مرکز قلب دکتر صابری همدانی درباره نوشیدن چای و مضرات آن برای قلب سوال، انتقاد و یا پیشنهادی دارید می توانید با مشاوران مرکز ما از طریق سایت drsaberihamedani.com در میان بگذارید.

[faq title=”سئوالات مربوط به بیماران قلبی از نوشیدن چای پررنگ پرهیز کنند” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا نوشیدن زیاد چای می تواند مشکلات قلبی ایجاد کند؟” number=”1″]کافئین یک محرک عادت ساز است و مصرف منظم آن از چای یا هر منبع دیگر می تواند منجر به وابستگی شود.

علائم ترک کافئین ممکن است شامل سردرد ، تحریک پذیری ، افزایش ضربان قلب و خستگی باشد.

[/faq_item][faq_item title=”آیا چای برای بیماران قلبی مضر است؟” number=”2″]چای بیشتر با کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL ، کلسترول “بد” که می تواند در عروق جمع شود ، خطر بیماری قلبی و سکته را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

آنچه مسلم است تأثیر چای بر لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL ، کلسترول سالم است که به از بین بردن LDL کمک می کند.

[/faq_item][faq_item title=”آیا چای می تواند باعث حمله قلبی شود؟” number=”3″]آمارهای بدست آمده نشان می دهند که خوردن 3 فنجان چای در طول روز استاندارد می باشد. اما نوشیدن بیشتر از این حد می تواند خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب یا سکته قلبی را افرایش دهد.
[/faq_item][/faq]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *