چه مشکلات قلبی باعث مرگ در خواب می‌شوند؟

حتما برای شما هم پیش آمده که در اطراف خود شنیده باشید کسی در خواب دچار ایست قلبی شده است و فوت کرده است. به نظر شما تنها ایست قلبی می تواند از دلایل مرگ افراد در خواب باشد یا مشکلات و بیماری قلبی دیگری هم وجود دارند که منجر به مرگ در خواب می شوند؟ اصلا می دانید که چه مشکلات قلبی باعث مرگ در خواب می شوند؟ این موضوع تا چه اندازه برای شما دارای اهمیت می باشد؟

ما امروز در مرکز قلب دکتر صابری همدانی بهترین متخصص قلب می خواهیم درباره اینکه چه مشکلات قلبی باعث مرگ در خواب می شوند با شما بیشتر صحبت کنیم و شما را در این زمینه بیشتر آگاه سازیم.

حمله قلبی و خطر مرگ در خواب

شاید همه ما بر این موضوع آگاه نباشیم که حملات قلبی زمانی بروز می کنند که یک رگ خونی یا شریان کرونر خون رسان به بافت قلب و عضلات قلب مسدود شده باشد.

زمانیکه خون قادر به گردش نباشد باعث می شود که دیگر سیستم های بدن نیز نارسا شوند و مرگ اتفاق بیافتد. این موارد به گونه ای رخ می دهند که فرد مبتلا به مشکل قلبی متوجه هیچگونه علائمی نخواهد بود.

خطرات حمله قلبی در خواب
حمله قلبی در خواب

مشکلات قلبی که منجر به مرگ می شوند

در ابتدای این مقاله به این موضوع اشاره کرده ایم که علاوه بر ایست قلبی موارد مختلف زیادی از مشکلات قلبی وجود دارند که منجر به مرگ در خواب می شوند.

مشکلات و بیماری های قلبی هر چقدر هم ساده و کم اهمیت باشند مثلا تپیش قلب زیاد، باید حتما برای تشخیص صحیح و روند درمان درست شما به بهترین متخصص قلب مراجعه کنید.

نادیده گرفتن کوچکترین مشکل و علائم آشکار از بیماری های قلبی می تواند دردسرهای بزرگی را برای شما به همراه داشته باشد و در بدترین حالت ممکن مرگ در زمان خواب است.

از مهم ترین مشکلات قلبی که منجر به مرگ در خواب می شوند می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  1. آریتمی قلب
  2. نارسایی احتقانی قلب
  3. سکته مغزی

سه مورد از مشکلات قلبی که در متن بالا به آن ها اشاره کرده ایم از جدی ترین و پرخطر ترین مشکلات قلبی هستند که نادیده گرفتن آن ها می تواند باعث مرگ در خواب شود.

آریتمی قلب

زمانیکه قلب بی نظمی هایی را تجربه می کند بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و چرخه منظم جریان الکتریکی محرک انقباض قلب مختل می شود.

انفباض های نامنظم قلب بسیار کند می شوند یا بلعکس بسیار تند و سریع عمل می کنند که این مسئله می تواند بر پمپاژ کردن قلب تاثیر بدی داشته باشد و آن را کاهش دهد.

بنابراین می توان گفت که آریتمی قلب یکی از مشکلات قلبی است که منجر به مرگ فرد در خواب می شود.

علائم آریتمی قلب
آریتمی قلب

نارسایی احتقانی قلب

یکی دیگر از بیماری ها و مشکلات قلبی که می توانیم در پاسخ به این سوال که چه مشکلات قلبی باعث مرگ در خواب می‌شوند؟ دهیم، نارسایی احتقانی قلب است.

درباره این مشکل قلبی باید بگوییم که به سرعت می تواند به سمت راست قلبی فرد مبتلا تاثیر گذارد و به تجمع مایعات در ریه ها و تورم دست و پا منجر می شود.

زمانیکه مایعات در ریه ها تجمع می کنند باعث تنگی نفس در فرد مبتلا خواهند شد مخصوصا زمانی که فرد در حالت درازکش می باشد. در صورتی که قلب افزایش بار را تجربه کند توانایی آن در به گردش انداختن خون افزایش می یابد و منجر به مرگ خواهد شد.

علائم و نشانه های نارسایی احتقانی قلب
نارسایی احتقانی قلب

سکته مغزی

یک نکته بسیار مهم درباره قلب که لازم است بدانید این است که قلب با تکیه بر توانایی گردش خون می تواند بر دیگر سیستم های بدن تاثیر بگذارد.

همه ما این موضوع را تا حدودی می دانیم که ضربان نامنظم قلب باعث ایجاد لخته خونی، جابه جایی آن به مغز و در نتیجه سکته مغزی می شود.

بنابراین زمانیکه فشار خون شما بالا باشد این مسئله نیز می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را در شما افزایش دهید.

زمانیکه این عارضه ساقه مغز را درگیر کند تنفس، باز کردن چشم ها، کنترل عضلات و هوشیاری با محدودیت مواجه می شوند و نتیجه آن مرگ در زمان خواب خواهد بود.

خطر سکته مغزی در خواب
سکته مغزی

مرگ قلبی در خواب چه افرادی را تهدید می کند؟

با توجه به مواردی که در مطالب بالا به آن ها اشاره کرده ایم حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که مرگ قلبی در خواب بیشتر ممکن است چه افرادی را تهدید کند؟

متاسفانه این روزها شاهد بسیاری از مرگ هایی هستیم که در خواب و دلایل مشکلات قلبی رخ می دهند. باید بگوییم که مرگ قلبی ناگهانی که زیاد شاهد آن هستیم عامل اصلی مرگ طبیعی می باشد.

افرادی که به این نوع مرگ دچار می شند متاسفانه بین 35 تا 45 سال سن دارند  و آمارهای در دسترس نشان میدهند که مردها دو برابر زن ها به این نوع مرگ دچار می شوند.

اختلال ریتم قلب نیز می توانند الگو هایی از ضربان سریع قلب را ایجاد کرده و سبب غش کردن و احتمال مرگ قلبی ناگهانی شوند. با تمام این اوصاف در ادامه به برخی از عوامل خطر ابتلا به مرگ ناگهانی اشاره ای داشته ایم و عنوان کرده ایم که این نوع مرگ در زمان خواب بیشتر کدام دسته از افراد را تهدید خواهد کرد.

  • افرادی که دارای سابقه حمله قلبی می باشند
  • افرادی که دچار بیماری شریان های کرونری که با مصرف سیگار، سابقه خانوادگی، کلسترول بالا و غیره همراه باشد.
  • بیماران و افرادی که سابقه غش کردن دارند
  • سابقه خانوادگی مرگ قلبی ناگهانی دارند
  • افرادی که چاقی و اضافه وزن دارند
  • بیماران دیابتی و افرادی که به بیماری دیابت مبتلا می باشند

راه های پیشگیری از مرگ قلبی ناگهانی

مهم ترین کاری که شا باید برای پیشگیری از مرگ ناگهانی در خواب انجام دهید تغییر سبک زندگی و داشتن یک زندگی سالم می باشد.

مثلا: اگر دچار اضافه وزن هستید حتما سعی کنید که به وزن نرمال برگشته و از غذاهای سالم در برنامه غذایی و رژیم غذایی خود استفاده کنید.

فراموش نکنید که در صورت مشاهده علائم و نشانه هایی که خبر از بیماری های قلبی در شما می دهند حتما در سریعترین زمان ممکن به بهترین متخصص قلب مراجعه کنید تا خدای نکرده مشکل جدی شما را تهدید نکند.

مرگ قلبی ناگهانی
مرگ قلبی در خواب چه افرادی را تهدید می کند؟
در نهایت اینکه

مشاوران ما در مرکز قلب دکتر صابری همدانی از طریق سایت drsaberihamedani.com پاسخگوی سوالات شما در مورد اینکه چه مشکلات قلبی باعث مرگ در خواب می‌شوند؟ می باشند.

شما دوستان عزیز می توانید هرگونه سوال، انتقاد و پیشنهادی در این زمینه را با مشاوران و همکاران ما از طریق سایت drsaberihamedani.com در میان بگذارید.

[faq title=”سئوالات مربوط به چه مشکلات قلبی باعث مرگ در خواب می‌شوند؟” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”احتمال مرگ در خواب به علت نارسایی قلبی وجود دارد؟” number=”1″]حمله قلبی یا آمبولی ریوی معمولاً باعث درد کافی می شود تا فرد را از خواب بیدار کند و به اتاق اورژانس برود. اما مرگ در هنگام خواب و بدون هیچ علامتی احتمالاً به دلیل از بین رفتن ضربان قلب است.

[/faq_item][faq_item title=”چه شرایط قلبی می تواند باعث مرگ ناگهانی شود؟” number=”2″]هنگامی که ایست قلبی ناگهانی رخ می دهد ، حمله قلبی یک دلیل شایع است. سایر شرایط قلبی نیز ممکن است ریتم قلب را مختل کرده و منجر به ایست ناگهانی قلب شود. اینها شامل عضله قلب ضخیم شده (کاردیومیوپاتی) ، نارسایی قلبی ، آریتمی ، به خصوص فیبریلاسیون بطنی و سندرم Q-T طولانی است.

[/faq_item][faq_item title=”چه عواملی باعث نارسایی قلبی در خواب می شود؟” number=”3″]فشار خون بالا، در هنگام خواب طبیعی ، فشار خون پایین می آید. اگر قادر به خوابیدن نیستید ، فشار خون برای مدت زمان بیشتری بالاتر می ماند. فشار خون بالا یکی از بزرگترین عوامل خطر برای بیماری های قلبی و سکته مغزی است.
[/faq_item][/faq]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *