تشخیص بیماری قلبی مادرزادی

بیماری قلبی مادرزادی

بیماری مادرزادی قلب چیست؟

نقص مادرزادی قلب یا بیماری قلبی مادرزادی، نوعی ناهنجاری قلبی است که از بدو تولد وجود دارد. این مشکل می تواند بر روی مواردی زیر تاثیر زیادی بگذارد.

• دیواره های قلب
  • دریچه های قلب
  • رگهای خونی

البته ناگفته نماند که انواع مختلفی از نقایص مادرزادی قلب وجود دارد. آنها می توانند از شرایط ساده ای که علائم ایجاد نمی کنند تا مشکلات پیچیده ای که باعث ایجاد علائم شدید و تهدید کننده زندگی می شوند، باشند.

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری منبع معتمد، در حال حاضر 1 میلیون بزرگسال و 1 میلیون کودک در ایالات متحده با نقص مادرزادی قلب زندگی می کنند. درمان ها و مراقبت های بعدی برای نقص در طی چند دهه گذشته به شدت بهبود یافته است ، بنابراین تقریباً تمام کودکان مبتلا به نقص قلب در بزرگسالی زنده می مانند. برخی از آنها در طول زندگی خود نیاز به مراقبت مداوم از نقص قلب خود دارند. با این حال، بسیاری علی رغم شرایطی که دارند زندگی فعال و پرباری را ادامه می دهند.

انواع بیماری های مادرزادی قلب

در ابتدا به این مسئله اشاره کردیم که بیماری قلبی مادرزادی انواع مختلفی دارد که ما می خواهیم آن ها را در سه دسته اصلی تقسیم کرده و به شما معرفی کنیم.

1. در نقص دریچه قلب، دریچه های داخل قلب که جریان خون را هدایت می کنند ممکن است بسته شوند یا نشت کنند. این در توانایی قلب برای پمپاژ صحیح خون اختلال ایجاد می کند.
  2. در نقص دیواره قلب، دیواره های طبیعی که بین دو طرف چپ و راست و اتاق های فوقانی و تحتانی قلب وجود دارد ممکن است به طور صحیح رشد نکند، باعث می شود خون به قلب برگردد یا در مکان هایی که متعلق به آن نیست جمع شود. این نقص به قلب فشار می آورد تا بیشتر کار کند که ممکن است منجر به فشار خون شود.
  3.  در نقص رگ های خونی، شریان ها و رگهایی که خون را به قلب می رسانند و به بدن برمی گردند ممکن است عملکرد صحیحی نداشته باشند. این می تواند جریان خون را کاهش یا مسدود کند و منجر به عوارض مختلف سلامتی شود.

در نظر داشته باشید که تشخیص قطعی اینکه شما به کدام نوع از این دسته بندی بیماری قلبی مادرزادی مبتلا می باشد باید توسط متخصص قلب خوب در تهران یا شهرستان محل سکونت شما انجام شود.

بیماری قلبی مادرزادی
علائم نقص مادرزادی قلب

بیماری قلبی سیانوتیک و آسیانوتیک

بسیاری از متخصصین قلب، بیماری مادرزادی قلب را به عنوان بیماری مادرزادی قلبی سیانوتیک یا بیماری مادرزادی قلبی آسیانوتیک طبقه بندی می کنند. در هر دو نوع قلب، خون را به همان اندازه که لازم است پمپ نمی کند.

تفاوت اصلی این است که بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک باعث کمبود اکسیژن در خون می شودو بیماری قلبی مادرزادی آسیانوتیک این کار را نمی کند. نوزادانی که سطح اکسیژن آنها کاهش یافته ممکن است دچار نفس نفس و رنگ مایل به آبی روی پوست شوند. نوزادانی که اکسیژن کافی در خون دارند این علائم را نشان نمی دهند اما ممکن است بعداً در زندگی دچار عوارضی مانند فشار خون بالا شوند.

علائم نقص مادرزادی قلب

نقص مادرزادی قلب اغلب در طی سونوگرافی بارداری تشخیص داده می شود. به عنوان مثال اگر پزشک شما ضربان قلب غیرطبیعی بشنود ممکن است با انجام آزمایشات خاص این مسئله را بیشتر بررسی کند.

اینها ممکن است شامل اکوکاردیوگرام، اشعه ایکس قفسه سینه یا اسکن ام آر آی باشد.  در برخی موارد، علائم نقص مادرزادی قلب ممکن است تا مدت کوتاهی پس از تولد ظاهر نشود. نوزادان تازه متولد شده با نقص قلب ممکن است موارد زیر را تجربه کنند.

• لب ها، پوست، انگشتان مایل به آبی
  • نفس نفس زدن یا مشکل تنفس
  • مشکلات تغذیه
  • وزن کم هنگام تولد
  • درد قفسه سینه
  • تأخیر در رشد

در موارد دیگر، علائم نقص مادرزادی قلب ممکن است تا سالها پس از تولد ظاهر نشود. هنگامی که علائم ایجاد شد ممکن است شامل موارد زیر باشد.

• ریتم غیر طبیعی قلب
  • مشکل تنفس
  • غش کردن
آزمایش های تشخیص بیماری قلبی مادرزادی
تشخیص بیماری قلبی مادرزادی قبل از تولد

چه عواملی باعث نقص مادرزادی قلب می شوند؟

بیماری مادرزادی قلب در نتیجه یک مشکل رشد اولیه در ساختار قلب رخ می دهد. این نقص به طور معمول با جریان طبیعی خون از طریق قلب تداخل می کند که ممکن است بر تنفس تأثیر بگذارد.

علل مشکوک بیماری قلبی مادرزادی
  1. مصرف برخی از داروهای تجویز شده در دوران بارداری کودک را در معرض خطر بیشتری برای نقص قلب قرار می دهد.
  2. استفاده از الکل یا داروهای غیرقانونی در دوران بارداری می تواند خطر نقص قلب کودک را افزایش دهد.
  3. مادرانی که در سه ماهه اول بارداری دچار عفونت ویروسی شده اند به احتمال زیاد کودکی با نقص قلب به دنیا می آورند.
  4. افزایش سطح قند خون مانند: دیابت ممکن است رشد کودک را تحت تأثیر قرار دهد.

چگونه بیماری مادرزادی قلب درمان می شود؟

درمان نقص مادرزادی قلب به نوع و شدت نقص بستگی دارد که توسط متخصص قلب خوب در تهران تشحیص داده می شود. برخی از نوزادان دارای نقص خفیف قلبی هستند که با گذشت زمان خود به خود بهبود می یابند. برخی دیگر ممکن است نقص شدید داشته باشند که نیاز به درمان گسترده دارند. در این موارد، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• داروها
  • دستگاه های قلبی قابل کاشت
  • روشهای سوند
  • عمل جراحی قلب باز
  • پیوند قلب
داروها

داروهای مختلفی وجود دارد که می تواند به قلب کمک کند تا موثرتر کار کند. برخی از آنها همچنین می توانند برای جلوگیری از تشکیل لخته خون یا کنترل ضربان قلب نامنظم استفاده شوند.

دستگاه های قلبی قابل کاشت

برخی از عوارض مرتبط با نقایص مادرزادی قلب را می توان با استفاده از دستگاه های خاص از جمله ضربان سازهای قلب و دفیبریلاتورهای قلب و عروق قابل کاشت (ICD) پیشگیری کرد. ضربان ساز قلب می تواند به تنظیم ضربان قلب غیر طبیعی کمک کندو یک ICD ممکن است ضربان های قلب نامنظم تهدید کننده زندگی را اصلاح کند.

روشهای سوند

تکنیک های کاتتریزاسیون به پزشکان امکان می دهد برخی از نقایص مادرزادی قلب را بدون باز کردن قفسه سینه و قلب ترمیم کنند. در طی این روش ها، متخصص قلب یک لوله نازک را به داخل ورید پا وارد کرده و آن را به سمت قلب هدایت می کند. هنگامی که کاتتر در موقعیت صحیح قرار گرفت متخصص قلب از ابزار کوچکی استفاده می کند که از طریق کاتتر رد شده است تا نقص را برطرف کند.

عمل جراحی قلب باز

اگر اقدامات کاتتر برای ترمیم نقص مادرزادی قلب کافی نباشد ممکن است نیاز به عمل جراحی قلب باز باشد. یک جراح ممکن است برای بستن سوراخ های قلب، ترمیم دریچه های قلب یا بزرگ شدن رگ های خونی جراحی قلب باز را انجام دهد.

پیوند قلب

در موارد نادری که نقص مادرزادی قلب برای رفع آن بیش از حد پیچیده باشد ممکن است نیاز به پیوند قلب باشد. در طی این روش ، قلب کودک با یک قلب سالم از یک اهدا کننده جایگزین می شود.

علل مشکوک بیماری قلبی مادرزادی
انواع بیماری های قلبی مادرزادی

نقص مادرزادی قلب در بزرگسالان

بسته به نقص، تشخیص و درمان ممکن است اندکی پس از تولد در دوران کودکی یا در بزرگسالی این مشکل آغاز شود. برخی از نقص ها تا زمانی که کودک بزرگسال نشود هیچ علامتی ایجاد نمی کند بنابراین ممکن است تشخیص و درمان به تعویق بیفتد. در این موارد، علائم نقص مادرزادی قلبی تازه کشف شده شامل موارد زیر می باشد.

• درد قفسه سینه
  • کاهش توانایی ورزش
  • خسته بودن

درمان بیماری مادرزادی قلب در بزرگسالان

درمان بیماری مادرزادی قلب در بزرگسالان نیز بسته به شدت نقص قلب می تواند متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است فقط نیاز به نظارت دقیق بر وضعیت خود داشته باشند و برخی دیگر نیاز به دارو و جراحی دارند.

در برخی موارد، نقایصی که ممکن است در دوران کودکی درمان شده باشد می تواند در بزرگسالی دوباره مشکلاتی را ایجاد کند. ترمیم اولیه ممکن است دیگر موثر نباشد یا نقص اولیه با گذشت زمان بدتر شود. بافت اسکار که در اطراف ترمیم اصلی ایجاد شده است نیز ممکن است در نهایت مشکلاتی ایجاد کند مانند: آریتمی قلب.

چگونه می توان از بیماری قلبی مادرزادی پیشگیری کرد؟

زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند می توانند اقدامات احتیاطی خاصی را برای کاهش خطر به دنیا آوردن نوزادی با نقص مادرزادی قلب انجام دهند.

1. اگر قصد باردار شدن دارید، در مورد هر داروی تجویز شده یا بدون نسخه پزشک با پزشک خود صحبت کنید.
  2. اگر دیابت دارید، قبل از بارداری مطمئن شوید که سطح قند خون شما کنترل شده است. همچنین مهم است که برای کنترل بیماری در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.
  3. اگر در برابر سرخچه یا سرخک آلمان واکسینه نشده ایداز قرار گرفتن در معرض بیماری خودداری کنید و در مورد گزینه های پیشگیری با پزشک خود صحبت کنید.
  4. اگر سابقه خانوادگی نقص قلبی مادرزادی داریداز پزشک خود در مورد غربالگری ژنتیکی سال کنید. برخی از ژن ها ممکن است به رشد غیر طبیعی قلب کمک کنند.
  5. از مصرف الکل و استفاده از داروهای غیرقانونی در دوران بارداری خودداری کنید.
عمل جراحی قلب باز برای درمان بیماری قلبی مادرزادی
راه های درمان بیماری های قلبی مادرزادی
در نهایت اینکه

برای اینکه مطمئن شوید که نوزاد شما با بیماری قلبی مادرزادی متولد نخواهد شد نیاز است که موارد عنوان شده در مطالب بالا را به خوبی رعایت کرده و اگر این مسئله در خانواده شما ارثی می باشد در همان ابتدای دوران بارداری خود با مشورت پزشک کارهایی را که نیاز است انجام دهید تا نوزاد بدون مشکل قلبی متولد شود.

در صورتیکه هر گونه سوالی در این زمینه دارید می توانید با ما، در سایت drsaberihamedani.com مطرح نمایید.

[faq title=”سئوالات مربوط به بیماری قلبی مادرزادی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”شایعترین علت بیماری مادرزادی قلب چیست؟” number=”1″]سندرم داون شناخته شده ترین بیماری ژنتیکی است که می تواند باعث بیماری مادرزادی قلب شود. کودکان مبتلا به سندرم داون در اثر یک ناهنجاری ژنتیکی با یکسری معلولیت ها متولد می شوند.[/faq_item][faq_item title=”چه مدت می توان با بیماری مادرزادی قلب زندگی کرد؟” number=”2″]حدود 97٪ از نوزادان متولد شده با CHD غیر بحرانی تا یک سالگی زنده می مانند و حدود 95٪ از نوزادان متولد شده با CHD غیر بحرانی تا 18 سال.[/faq_item][faq_item title=”بیماری مادرزادی قلب چقدر جدی است؟” number=”3″]نقایص مادرزادی قلبی حیاتی (که به آن CHD یا بیماری مادرزادی قلبی مهم نیز گفته می شود) جدی ترین نقص مادرزادی قلب هستند. نوزادان مبتلا به CHD مهم در اولین سال زندگی خود نیاز به جراحی یا سایر روش های درمانی دارند. بدون درمان ، CHD های حیاتی می توانند باعث مشکلات جدی سلامتی و مرگ شوند.[/faq_item][/faq]

3 دیدگاه دربارهٔ «بیماری قلبی مادرزادی»