علائم گرفتگی عروق کرونری قلب

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب قبل از سکته

شاید خیلی از شما دوستان عزیز این موضوع را ندانید که گرفتگی عروق کرونر یکی از شایع ترین نوع بیماری های قلبی می باشدکه علائم خاص مربوط به خود را دارا می باشد. امروز در مرکز قلب دکتر صابری همدانی متخصص قلب تهران میخواهیم با شما درباره علائم گرفتگی عروق کرونر قلب قبل از سکته و اینکه علت گرفتگی عروق کرونر چیست؟ بیشتر صحبت کنیم.

شاید برایتان جای سوال باشد که بسیاری از افراد را در اطراف خود دیده اید که بدون هیچگونه مشکلی دچار سکته قلبی یا مغزی شده اند و این مسئله منجر به فوت آن ها شده است.

خب، باید بگوییم که اغلب این افراد دچار گرفتگی عروق کرونری بوده اند اما به دلیل نا آشنایی با علائم آن چندان به سلامت خود اهمیت نداده اند و به مرور زمان این مسئله باعث سکته در آن ها شده است.

اکثریت افرادی که دچار بیماری عروق کرونر میشوند حمله قلبی را تجربه خواهند کرد و به نوعی می توان گفت که این مسئله اولین نشانه این بیماری می باشد که تشخیص دقیق آن باید توسط بهترین متخصص قلب صورت گیرد تا با معاینات و روش های درمانی که برای شما تجویز می کنند بتوانند خطر سکته قلبی را در شما کاهش داده و یا از بین ببرند.

علت گرفتگی عروق کرونر
گرفتگی عروق کرونر

علت گرفتگی عروق چیست؟

حتما برای شما هم این سوال  پیش آمده است که چه دلایلی ممکن است وجود داشته باشد که منجر به گرفتگی عروق شوند؟ و اینکه علت گرفتگی عروق کرونر چه چیز می تواند باشد.

باید بگوییم که بیماری عروق کرونر در اثر تجمع و انباشته شدن پلاک ها در دیوار شریان های خونی به وجود می آیند. در واقع کار این شریان ها و عروق ها انتقال خون میان قلب به سایر نقاط بدن می باشد.

هنگامی که این انباشته شدن پلاک ها به وجود می آید دیوار عروق خونی تنگ شده و مسیر انتقال خون نیز تنگ خواهد شد در نتیجه حرکت خون به آسانی و روال قبل از انباشته شدن و گرفتگی عروق نمی باشد و کار برای آن سخت خواهد شد.

یعنی اینکه گردش خون محدود شده و در برخی موارد به شکل کامل، مسدود می شود و نتیجه بدست آمده  تصلب شریان یا آترواسکلروز می باشد.

اما موارد و علت هایی که باعث این مسئله یعنی گرفتگی عروق می باشند عبارتند از:

  • اضافه وزن
  •  عدم فعالیت فیزیکی مناسب
  •  تغذیه ناسالم
  •  استعمال دخانیات

موارد عنوان شده در متن بالا ریسک مبتلا شدن به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهند و همین موضوع می تواند پاسخ روشنی برای این سواا باشد که علت گرفتگی عروق کرونر چیست؟

بنابراین نیاز است که حتما در صورت مشاهده حتی یکی از موارد عنوان شده به متخصص قلب تهران یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنید تا با معایناتی که بر روی شما انجام میدهد تشخیص دهد که آیا شما دچار گرفتگی عروق شده اید یا خیر؟!

اگر دچار این مشکل شده اید به شما کمک کند تا علائم گرفتگی عروق کرونر قلب قبل از سکته را به خوبی شناسایی کرده و از پیشرفت آن ها پیشگیری کنید.

گرفتگی عروق چیست؟
علت گرفتگی عروق

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب

یکی از رایج ترین علائم گرفتگی عروق کرونر درد قفسه سینه می باشد که در اغلب موارد می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود.

آنژین یا همان درد قفسه سینه هنگامی رخ می دهد که پلاک تا حد زیادی در داخل شریان های خونی انباشته شود و در نتیجه عروق قلبی تنگ شوند.

بنابراین می توان به این موضوع اشاره کرد که اولین علامت بیماری گرفتگی عروق کرونر حمله قلبی می باشد. در ادامه میخواهیم اشاره ای به سایر علائم گرفتگی عروق کرونری قلب قبل از سکته داشته باشیم.

  • درد قفسه سینه
  • ضعف، حس سبکی سر، حالت تهوع یا عرق سرد
  • درد و ناراحتی در دست ها یا شانه
  • تنگی نفس

این مسئله را فراموش نکنید که گرفتگی عروق کرونر می تواند در گذر زمان باعث ضعیف شدن عضله قلب شده  و نتیجه آن چیزی به جزء نارسایی قلبی نخواهد بود.

تشخیص Coronary Artery Disease

برای اینکه نسبت به این موضوع اطمینان پیدا کنید که آیا دچار گرفتگی عروق کرونر شده اید یا خیر نیاز است آزمایش ها و تست هایی را که متخصص قلب برای شما تجویز می کند را انجام دهید.

آزمایش هایی که برای تشخیص بیماری گرفتگی عروق کرونر نیاز است که شما انجام دهید به شرح زیر می باشند.

  1. نوار قلب
  2. اکوی قلب
  3. تست ورزش
  4. تصویر ایکس ری قفسه سینه
  5. آنژیوگرافی
  6. اسکن هسته ای قلب
علت گرفتگی عروق کرونر قلب
علائم گرفتگی عروق کرونر قلب

نوار قلب

اولین کاری که برای تشخیص بیماری گرفتگی عروق کرونر باید انجام دهید گرفتن نوار قلب می باشد. این آزمایش میزان فعالیت الکتریکی، ضربان قلب  و ریتم تپش قلب شما را مورد اندازه گیری قرار می دهد.

اکوی قلب

بعد از آنکه نوار قلب خود را دریافت کردید نیاز است که برای تشخیص دقیق تر آزمایش اکو قلب را هم انجام دهید. اکو قلب  آزمایشی است که در آن از امواج سونوگرافی جهت تولید تصاویری از قلب استفاده می شود.

تست ورزش

در این تست شما بر روی تردمیل راه می روید و ضربان قلب شما در حین راه رفتن اندازه گیری می شود. در حقیقت این تست قلب به تشخیص کارکرد درست و سالم بودن قلب کمک می کند.

تصویر ایکس ری قفسه سینه

از اشعه ایکس ری جهت تولید تصاویری از قلب، ریه ها و دیگر ارگان های قفسه سینه استفاده می شود.

آنژیوگرافی

این آزمایش با وارد کردن لوله باریک و انعطاف پذیری به نام کاتتر از طریق کشاله ران و یا شریان دست، انجام می شود.

اسکن هسته ای قلب

با تزریق یک ماده ی رادیواکتیو بی خطر در واقع میزان خونرسانی به عضله قلب مورد بررسی قرار می گیرد.

مراقبت های لازم در بیماری عروق کرونری
  • فعالیت و تحرک بدنی
  • آموزش در زمینه زندگی سالم از قبیل داشتن رژیم غذایی سالم
  • مصرف دارو هایی جهت درمان کلسترول بالا، فشار خون بالا یا ضربان قلب نامنظم
  • ترک سیگار و دخانیات
مراقبت های لازم در بیماری عروق کرونری
تشخیص گرفتگی عروق کرونر
در نهایت اینکه

دوستان و همکاران ما، در مرکز قلب دکتر صابری همدانی سعی کرده اند در این مقاله آنچه که نیاز است شما درباره علائم گرفتگی عروق کرونری قلب قبل از سکته  و اینکه علت گرفتگی عروق کرونر چیست؟ بدانید را برایتان شرح دهند.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گرفتگی عروق کرونر و علائم آن قبل از سکته قلبی و مغزی با ما از طریق سایت drsaberihamedani.com درارتباط باشید. مشوارن ما از طریق سایت دکتر صابری همدانی پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهند بود.

[faq title=”سئوالات مربوط به علائم گرفتگی عروق کرونری قلب قبل از سکته” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا بیماری کرونر قلب می تواند منجر به سکته مغزی شود؟” number=”1″]اختلالات شایع قلبی می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد. به عنوان مثال ، بیماری عروق کرونر خطر ابتلا به سکته را افزایش می دهد ، زیرا پلاک در عروق جمع شده و جریان خون غنی از اکسیژن به مغز را مسدود می کند.[/faq_item][faq_item title=”اگر بیماری عروق کرونر درمان نشود ، چه اتفاقی می افتد؟” number=”2″]در صورت عدم درمان ، بیماری عروق کرونر می تواند منجر به درد قفسه سینه (آنژین) ، تنگی نفس ، حمله قلبی و احتمالاً مرگ شود.[/faq_item][faq_item title=”چه عواملی باعث می شوند که احتمال بیماری شریان کرونر افزایش پیدا کند؟” number=”3″]عوامل مختلفی می توانند احتمال ابتلا به بیماری شریان کرونر را افزایش دهند ، از جمله: کلسترول LDL بالا ، سطح تری گلیسیرید بالا و کاهش کلسترول HDL. فشار خون بالا.[/faq_item][faq_item title=”شایعترین علت قلبی سکته مغزی چیست؟” number=”1″]فیبریلاسیون دهلیزی ، سکته قلبی حاد ، بیماری دریچه ای قلب، آندوکاردیت عفونی، آندوکاردیت ترومبوتیک غیر باکتریایی و میکسوم دهلیزی از دلایل اصلی قلب آمبولی مغزی است.[/faq_item][/faq]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *