عواملی که باعث تپش قلب

چه عواملی باعث تپش قلب می شوند؟

در مقاله های قبلی به این موضوع اشاره کرده ایم که تپش قلب چیست؟ و بنا بر چه دلایل به وجود می آید. در این مقاله قصد داریم به پاسخ سوال شما عزیزان درباره اینکه چه عواملی باعث تپش قلب می شوند؟ بپردازیم و اشاره ای به این عوامل داشته باشیم.

تپش قلب چیست؟

در یک تعریف ساده می توان گفت: تپش قلب همان ضربان سریع قلب می باشد که به راحتی شما می توانید آن را احساس کنید. استرس، ورزش، دارو یا به ندرت شرایط پزشکی می تواند باعث تحریک بیشتر این موضوع شود. اگر چه تپش قلب می تواند نگران کننده باشد، اما معمولاً بی خطر است. در موارد نادر می تواند نشانه ای از بیماری قلبی جدی تر مانند ضربان قلب نامنظم (آریتمی) باشد که در اینصورت نیاز است که حتما به بهترین متخصص قلب مراجعه کنید.

تپش قلب چیست؟
تپش قلب

علائم تپش قلب

  • رد شدن از ضربات
  • خیلی سریع زدن
  • کوبیدن
  • تلنگر

ممکن است احساس تپش قلب در گلو یا گردن و همچنین قفسه سینه داشته باشید. آنها می توانند هنگام فعالیت یا استراحت رخ دهند.

عواملی که باعث تپش قلب می شوند

قبل تر به این موضوع اشاره کرده ایم که می خواهیم شما را با عواملی که باعث ایجاد تپش قلب می شوند در این مقاله آشنا کرده و به سوال شما درباره اینکه چه عواملی باعث تپش قلب می شوند؟ اشاره داشته باشیم.

همانطور که در مطالب بالا نیز عنوان کرده ایم تپش قلب به نوعی همان صربان سریع قلب است که به راحتی می توانید آن را احساس کنید و دارای علائم مختلفی نیز می باشد.

ما می خواهیم در ادامه به چند نمونه از شایع ترین عواملی که باعث ایجاد تپش قلب می شوند اشاره داشته باشیم.

  1. احساس شما در زمان تپش قلب
  2. استرس و اضطراب
  3. ورزش
  4. مصرف کافئین
  5. نیکوتین(استعمال دخانیات)
  6. تغییرات هورمونی
  7. تب
  8. داروهایی که مصرف می کنید
  9. قند خون پایین
  10. غده تیروئید بیش فعال
  11. مشکلات ریتم قلب
علت تپش قلب چیست؟
عواملی که باعث تپش قلب می شوند

احساس شما در زمان تپش قلب

قلب شما می لرزد یا به نظر می رسد ضربان های شما را از دست می دهد. ممکن است این احساسات را تپش قلب بخوانید. اگرچه آنها می توانند احساس ترس ناکی داشته باشند ، اما اکثر آنها جدی نیستند و بندرت نیاز به درمان دارند. دانستن اینکه چه چیزی قلب شما را تند می کند دارای اهمیت می باشد و می تواند به شما کمک کند تا متوجه ابن موضوع شوید که چه عواملی باعث تپش قلب می شوند؟ و نیاز است که شما برای درمان و تشخیص صحیح به بهترین متخصص قلب مراجعه کنید.

استرس و اضطراب

احساسات شدید می تواند باعث ترشح هورمون هایی شود که ضربان قلب شما را تسریع می کنند. بدن شما آماده رویارویی با تهدید می شود حتی اگر در معرض خطر نباشید. حملات هراس، ترس های شدیدی است که می تواند چند دقیقه طول بکشد. علائمی مانند: قلب تند، تعریق، لرز، مشکل تنفس و درد قفسه سینه همگی نشان دهنده این مسئله می باشند.

ورزش

تمرین کردن برای شما خوب است و یک کلاس سریع دوچرخه سواری در محیط داخلی و شدید باعث می شود قلب شما تندتر شود. این به قلب شما کمک می کند تا خون بیشتری را به بدن برساند تا عضلات را از طریق تمرین تغذیه کند. اگر قلب شما تند می زند ، این می تواند به این دلیل باشد که مدتی کار نکرده اید و از وضعیت خوبی برخوردار نیستید. ضربان قلب نامنظم یا آریتمی نیز می تواند باعث تپش قلب هنگام ورزش شود که این خود نیز یکی یگر از عواملی است که باعث تپش قلب می شود.

کافئین خوراکی که باعث تپش قلب می شود
خوراکی هایی که باعث تپش قلب می شوند

مصرف کافئین

آیا قلب شما بعد از خوردن قهوه تندتر می زند؟ کافئین محرکی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد ، درصورتی که آن را از قهوه ، جوش شیرین ، یک نوشیدنی انرژی زا ، چای ، شکلات یا منبع دیگر دریافت کنید. یک مطالعه نشان داد که کافئین موجود در قهوه ، چای و شکلات احتمالاً باعث تپش قلب در افراد با قلب سالم نمی شود. اما این امکان وجود دارد که مصرف بیش از اندازه کافئین باعث مشکلاتی برای افراد دارای مشکلات ریتم قلب شود.

نیکوتین(استعمال دخانیات)

مواد شیمیایی اعتیاد آور در سیگار و سایر محصولات توتون ، نیکوتین فشار خون شما را بالا می برد و ضربان قلب شما را تسریع می کند. ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای قلب خود انجام دهید ، گرچه ممکن است بلافاصله ضربان قلب شما را کند، کند اما به  کمک محصولات جایگزین نیکوتین می توانند قلب شما را تند کنند. تپش قلب همچنین می تواند یکی از علائم ترک نیکوتین باشد اما باید در عرض 3 تا 4 هفته پس از ترک آن متوقف شود.

تغییرات هورمونی

خانم ها  ممکن است متوجه شوند که ضربان قلب آنها در زمان پریود ، باردار شدن ، نزدیک شدن به یائسگی یا یائسگی سریع می شود. دلیل: سطح هورمون ها. افزایش ضربان قلب معمولاً موقتی است و دلیلی برای نگرانی نیست. اگر باردار هستید، در صورت کم خونی ممکن است تپش قلب نیز اتفاق بیفتد به این معنی که سلول های قرمز خون کافی که اکسیژن را در بدن حمل می کنند ندارید.

تب

تا به حال شده است که در مواقعی که دچار بیماری هایی همچون سرماخوردگی می شوید و تب دارید احساس کنید که ضربان قلب شما خیلی تند می زند؟ هنگامی که در طی بیماری تب می کنید، بدن با سرعت بیشتری نسبت به حد معمول از انرژی استفاده می کند. این می تواند باعث تپش قلب شود. معمولاً دمای شما باید بیش از 100.4 درجه فارنهایت باشد تا بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد.

بارداری و تاثیر آن بر تپش قلب
تغییرات هورمونی و تاثیر آن بر قلب

داروهایی که مصرف می کنید

برخی از داروهای بدون نسخه باعث تپش قلب به عنوان یک عارضه جانبی می شوند ، از جمله:

  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای ضد روان پریشی
  • استنشاق کننده های آسم
  • داروهای سرفه و سرماخوردگی
  • قرصهای رژیمی
  • داروهای فشار خون بالا
  • قرص تیروئید

اگر یک یا چند نوع از این نوع دارو را مصرف می کنید ، از متخصص قلب  بپرسید که آیا این می تواند بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد.

قند خون پایین

آیا تا به حال متوجه شده اید که هنگام صرف یک وعده غذایی احساس لرزش، بد دهنی و ضعف دارید؟ همچنین احساس کنید که صربان قلب شما تند می زند؟هنگامی که سطح قند خون شما کاهش می یابد بدن شما هورمون های استرس مانند آدرنالین را ترشح می کند تا برای کمبود مواد غذایی اضطراری آماده شود. آدرنالین ضربان قلب شما را تسریع می کند.

غده تیروئید بیش فعال

تیروئید شما یک غده پروانه ای شکل در گردن شما است. این هورمون هایی را تولید می کند که به مدیریت متابولیسم و ​​سایر موارد کمک می کنند. تیروئید پرکار (به نام پرکاری تیروئید) می تواند بیش از حد هورمون تیروئید ایجاد کند. این می تواند آنقدر قلب شما را تسریع کند که احساس کنید در سینه شما می زند. مصرف بیش از حد هورمون تیروئید برای درمان غده تیروئید کم کار (به نام کم کاری تیروئید) نیز می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد.

مشکلات ریتم قلب

گاهی اوقات ریتم نامنظم قلب، به نام آریتمی، باعث تپش قلب می شود. فیبریلاسیون دهلیزی هنگامی اتفاق می افتد که اتاق های فوقانی قلب به نام دهلیزها به جای ضرب و شتم طبیعی، بال بال می زنند.

تاکی کاردی فوق بطنی یک ضربان قلب غیر طبیعی سریع است که از اتاق فوقانی قلب شروع می شود. تاکی کاردیای بطنی به دلیل وجود سیگنال های معیوب در اتاق های پمپاژ پایین قلب، بطن ها ضربان قلب سریع است.

چه عواملی باعث تپش قلب می شوند؟
تشخیص تپش قلب

جمع بندی

ما سعی کرده ایم هر آنچه که نشان می دهند چه عواملی باعث تپش قلب می شوند؟ را در این مقاله برایتان شرح دهیم. بار دیگر یادآوری می کنیم که با کوچکترین نشانه و علائمی که در این مقاله به آن ها اشاره کرده ایم نیاز است که حتما به بهترین متخصص قلب جهت درمان و معاینات دقیق تر مراجعه کنید تا خدای نکرده مشکلات قلبی شما شدید تر نشود.

[faq title=”سئوالات مربوط به چه عواملی باعث تپش قلب می شوند؟” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”چه زمانی باید نگران تپش قلب باشیم؟” number=”1″]اگر تپش قلب شما با سرگیجه ، غش ، تنگی نفس یا درد قفسه سینه همراه است ، باید به بهترین متخصص قلب مراجعه کنید. “تپش قلب می تواند توسط طیف گسترده ای از ریتم های غیر طبیعی قلب ایجاد شود. برخی از اینها در واقع نسبتاً شایع هستند و به هیچ وجه خطرناک نیستند.[/faq_item][faq_item title=”چگونه تپش قلب را متوقف کنیم؟” number=”2″]مناسب ترین راه برای درمان تپش قلب در خانه اجتناب از عوامل تحریک کننده علائم شما است. استرس را کاهش دهید. تکنیک های آرام سازی ، مانند مدیتیشن ، یوگا یا تنفس عمیق را امتحان کنید. از محرک ها خودداری کنید.[/faq_item][faq_item title=”آیا مشکلات گوارشی می تواند باعث تپش قلب شود؟” number=”3″]تپش قلب می تواند ناشی از اختلالات گوارشی باشد ، از جمله: سوء هاضمه ساده. بیماری ریفلاکس معده سنگهای صفراوی.[/faq_item][/faq]

4 دیدگاه دربارهٔ «چه عواملی باعث تپش قلب می شوند؟»

  1. سلام وقت بخیر
    انجام حرکت های ورزشی سنگین مثل حرکات ژیمناستیک ممکنه باعث بالا رفتن صربان قلب شود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *