قرص تپش قلب چیست؟

قرص تپش قلب چیست؟

قلب هر انسان در حالت عادی دارای ضربانی قابل حس نیست، اما اگر احساس می کنید که قلب شما ضربانی تند دارد، حتما یک مشکلی برای آن به وجود آمده است. تپش قلب می تواند بنا به علت های مختلفی اتفاق افتاده باشد که شایع ترین آن ناشی از اضطراب و استرس است. تپش قلب ممکن است عوارض یک بیماری جدی باشد ولی در اکثر مواقع بی خطر و قابل رفع است. روش های درمانی زیادی برای برطرف ساختن تپش قلب وجود دارد که یکی از رایج ترین آن ها، استفاده از انواع قرص هایی است که در این زمینه وجود دارد. اگر شما نیز به دنبال پاسخ به این سوال که قرص تپش قلب چیست؟ هستید، می توانید در ادامه با ما همراه شوید.

تپش قلب چیست؟

اگر ضربان قلب از حد طبیعی خود خارج و سریعتر شود به اصطلاح به آن تپش قلب گویند. دلیل به وجود آمدن تپش قلب، وجود یک مشکل و اختلال در این بخش است. اگر فردی به طور جدی دارای علائم تپش قلب باشد خطر اختلال در فعالیت های قلب، ایست قلبی و سکته مغزی او را تهدید می کند. در نظر داشته باشید که تعداد ضربان قلب نرمال و طبیعی در بزرگسالان در حالت استراحت برای هر دقیقه حدود ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه است که اگر تعداد این ضربه ها برای شما از ۶۰ پایین تر بوده، نشان از سلامت و کارآمدی قلب و عروق و اگر از ۱۰۰ بالاتر باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.( معمولا افرادی که مدام ورزش می کنند در حالت استراحت قلب آن ها در هر دقیقه ۴۰ ضربه می زند.)

علت های تپش قلب

در اکثر مواقع تپش های قلب نگران کننده نیست و عمدتا بعد از مدتی از بین می روند. فردی که دارای تپش قلب است، می تواند در سینه، گردن و حتی گلوی خود آن را احساس کند. بزرگ ترین دلیل تپش های ناگهانی قلب که برای یک فرد رخ می دهند، استرس، اضطراب و نگرانی است. گاهی نیز این تپش ها در اثر زیاده روی در مصرف موادی مانند نیکوتین، الکل، مخدر و کافئین به وجود می آیند. شاید برای شما سؤال باشد که به چه علت گاهی در هنگام خوردن غذا دچار تپش قلب می شوید، باید در جواب بگوییم که این کار منجر به تغییر دادن جریان خون و ایجاد فشار خون می شود، زیرا زیاده روی در غذا خوردن باعث شده که سیستم گوارشی شما به خون بیش تری نیاز داشته باشد و این امر موجب به  کار کشیدن بیش از حد طبیعی از قلب و در نتیجه بالا رفتن ضربان آن می شود. پس با توجه به توضیحاتی که داده شد، یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد تپش قلب می شود، زیاده روی در غذا خوردن است.

گاهی نیز مصرف بعضی از داروها مانند برخی از مکمل های گیاهی، داروهای ضد آسم و آلرژی، سرماخوردگی، تیروئید و… نیز در ایجاد تپش قلب دخیل هستند.

علت های تپش قلب

رایج ترین عوارض تپش قلب

اگر تپش قلب در افرادی که سابقه هیچ گونه بیماری قلبی و عروقی ندارند اتفاق بیفتد، می توان گفت که بی خطر است و احتمالا پس از مدتی قطع می شود، زیرا اکثرا در اثر استرس، اضطراب و نگرانی پیش می آیند، اما در برخی افراد نیز ممکن است این تپش ها علائمی برای بیماری آریتمی ( بیمار دارای ضربانی سریع، کند یا نامنظم است.) باشد که مراجعه به پزشک و درمان الزامی است.

در افرادی که دارای بیماری قلبی هستند، تپش قلب می تواند به صورت عارضه هایی همچون غش، ایست قلبی و سکته مغزی و انواع نارسایی های قلبی نمود پیدا کند، اما به طور کلی شایع ترین عوارض تپش قلب احساس درد در قفسه سینه، سرگیجه های شدید و تنگی نفس است.

درمان های خانگی تپش قلب

شما می توانید در زمان احساس تپش قلب ابتدا یک سری اقدامات را در منزل انجام دهید و اگر برطرف نشد، سپس به پزشک مراجعه کرده و با صلاحدید او از داروهای تپش قلب استفاده نمایید. در قسمت زیر برخی از مهم ترین مواردی که باعث کاهش تپش قلب شما می شود را بیان می کنیم:

  • کشیدن نفس های عمیق و ممتد
  • خارج شدن از منزل و قرارگیری در هوای آزاد
  • ورزش کردن
  • یوگا و ریلکسیشن
  • خم شدن
  • گرفتن بینی و دهان و خارج کردن هوا با فشار
  • خوردن مکرر مایعات
  • پرهیز از مصرف مواد الکلی و صنعتی غیر مجاز
  • خندیدن حتی با صدای بلند
  • شستن صورت یا دوش گرفتن با آب سرد
  • خوردن مواد حاوی سدیم، کلسیم و پتاسیم
  • خوردن سبزیجاتی مانند اسفناج و سیب زمینی و میوه هایی همچون موز و آووکادو و لبنیات و انواع آجیل

درمان تپش قلب

اگر علت تپش های قلب یک فرد ناشی از بیماری های قلبی و عروقی نباشد، مطمئنا بی خطر هستند و معمولا با روش هایی که در قسمت بالا ذکر شد، برطرف می شوند، اما اگر مسئله جدی بود و تپش های قلب به علت یک سری مسائل خاص بروز پیدا کرده باشد، باید از چه روش های درمانی برای این کار استفاده شود؟

درمان کردن عارضه تپش قلب در وهله اول به علت پیدایش آن بستگی دارد به این صورت که با توجه به مشکل، نحوه و روش درمان خاص نیز انتخاب می شود. بنابراین در این موارد مشورت و استفاده از راهنمایی های یک پزشک امری الزامی محسوب می شود. یکی از مهم ترین و رایج ترین روش های درمانی تپش قلب استفاده از قرص های تپش قلب و استرس است که در ادامه به بررسی برخی از پرکاربردترین آن ها می پردازیم.

معرفی رایج ترین قرص های تپش قلب

اگر پزشک معالج شما تشخیص دهد که برای درمان تپش قلب نیازمند استفاده از داروها هستید، به طور معمول داروهای ضد استرس و اضطراب، بلاکرها و مسدود کننده ها را بنابه مشکل شما تجویز می کند. برخی از مشهورترین قرص های تپش قلب شامل موارد زیر می شوند.

پروپرانولول

یکی از رایج ترین داروهای رفع تپش قلب، قرص های خوراکی پروپرانولول هستند که به صورت کپسول، شربت و آمپول نیز در بازار وجود دارند. این قرص ها به طور معمول برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی، فشار خون بالا، آنژین ( درد در قفسه سینه)، میگرن و… مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان عوارض جانبی قرص پروپرانولول می توان به خواب آلودگی، کندی ضربان قلب، حالت تهوع، احساس ضعف، ریزش مو و خشکی چشم اشاره کرد، لذا اگر شما نیز از این دارو ها استفاده کرده و شاهد بروز یک سری عوارض بوده اید، پیشنهاد می کنیم که حتما با پزشک مشورت کنید.

معرفی رایج ترین قرص های تپش قلب

کلردیازپوکساید

مصرف این دارو نیز جهت کاهش تپش قلب بسیار رایج است و باعث درمان استرس و بی خوابی می شود. این قرص ها معمولا به صورت ترکیبی با داروهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و از جمله مهم ترین عوارض آن ها می توان به بروز ضعف و بی حال و افسردگی، خواب آلودگی، زدی چشم و صورت، ایجاد کبودی و خونریزی بی دلیل بر روی پوست، یبوست، اختلال در قاعدگی زنان و…. اشاره کرد.

دیازپام

یکی دیگر از داروهایی که در این زمینه به کاربرده می شوند، دیازپام است که این قرص را معمولا برای کاستن از ضربان و تپش قلب، استرس و اضطراب، رفع بی خوابی و تشنج استفاده می کنند که علاوه بر قرص به شکل آمپول و شیافت نیز موجود هستند. این دارو نیز ممکن است یک سری عوارض جانبی را در بیمار ایجاد کند که از جمله آن ها می توان به خواب آلودگی، تنگی نفس، سرگیجه شدید، تب و لرز، ایجاد کبودی بی دلیل بر روی بدن، ایجاد زخم هایی در دهان و لثه و… اشاره کرد که در این صورت مشورت با پزشک امری ضروری محسوب می شود.

متوپرولول

این دارو یکی از بلاکرها ( بلاک کننده گیرنده بتا) محسوب می شود که تأثیر زیادی بر گردش خون و تپش قلب دارد. موارد مصرف متوپرولول، آنژین، تپش قلب، جلوگیری از ایست قلبی و سکته مغزی و… است. این دارو نیز علاوه بر قرص به صورت آمپول و کپسول نیز وجود دارد. مهم ترین عوارض این قرص، تاری دید، ضعف و بی حالی، خواب آلودگی، یبوست و نفخ است.

بلاک کننده های کانال کلسیم، سدیم و پتاسیم

بلاک کننده های کلسیم دارای انواع گوناگونی هستند که برخی از مهم ترین آن ها دی هیدروپیریدین، وراپامیل و دیلتازم هستند که برای درمان آنژین و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه شل کردن ماهیچه های دیواره های قلب را به عهده دارند.

مسدود کنندگان کانال سدیم و پتاسیم به طور معمول در درمان آریتمی اولیه مورد استفاده قرار می گیرند و برخی از مهم ترین آن شامل کینیدین، پروکایین، آمیودارون می شود. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

admin